یک تصویربردار حرفه ای – پگی کیلسی در مورد بانوان افغانستان و سواد دیجیتالی صحبت میکند

Posted on at

This post is also available in:

پگی کلسی(Peggy Kelsey)  یک عکاس حرفه ای با یک مجموعه 14 نفره ای از بانوان افغانستان که در خزان سال 2002  در آستن تگزاس (TEXAS) ملاقات کرد. توانایی, خوش طبعی و نیروی برگشت بانوان که او دیدار کرده بود درست مخالف تصویر رسانه ها از بانوان افغانستان به حیث قربانیان بیچاره بود. این دوگانگی پیگی را به این واداشت تا برنامه بانوان افغانستان را ایجاد کند. او در ماهای اوت و سپتامبر سال 2003 شش هفته را در افغانستان سپری کرد و با داستانها  و فرتورهای چهل بانو از این کشور برگشت.

فلم انکس: آیا میتوانید بشکل خلاصه در مورد خود و پیش زمینه خود به ما بگویید؟

 

پگی: چشم های من به جهان اطراف در جریان دوران دانشجویی من در اوایل دهه هفتاد در ایران باز شد. زمانیکه درس خود را در رشته آموزش پرورش و کارهای اجتماعی به پایان رساندم به واشنگتن جاییکه شوهر خود را ملاقات کردم برگشتم. هردوی ما به سفر سه ساله سراسرجهان پرداختیم. بعد از دو دهه, که دربرگیرنده بزرگ شدن دختر من, ایجاد و اداره یک کاروبار فرتوربرداری عروسی و ساده می باشد, من برنامه بانوان افغانستان را شروع کرده ام. در جریان برنامه دوبار به افغانستان سفر کردم تا از بانوان فرتور بگیرم و مصاحبه تهیه کنم  که با نشر کتاب من, گردآوری توان: گفتگو با بانوان افغانستان, به اوج خود رسیده است.

فلم انکس: چی چیزی شما را واداشت تا برنامه بانوان افغانستان را بسازید؟

پگی: به یک پذیرایی چهارده بانویکه به آستین تگزاس از طریق وزارت خارجه در سال 2002 آمده بودند, شرکت کردم. تفاوت بزرگیکه بین این بانوان و تصور غم انگیزیکه از آنها در رسانه ها نشان داده میشد, مرا واداشت تا واقعیت کامل تری را نشان دهم. از آنجاییکه من یک عکاس حرفه ای با تجربه های سفری مهم زیادی در خاور میانه هستم, دریافتم که میتوانم این وظیفه را انجام دهم.


فلم انکس: میتوانید در مورد کتبا خود "گردآوری توانایی: گفتگو با بانوان افغانستان" و هدف اساسی ایکه پشت آن است به ما بگویید؟

پگی: هدف اساس نهفته در کتاب من اینست که دیدگاهای کلیشه ای و ساده ای در مورد افغانستان و مردم آنرا بشکنم. کتاب" گردآوری توانایی" با استفاده از سرنوشت بانوان از زبان خودشان امید می آفریند. آنها از پیچیدگی های جامعه,
توانایی ها و برگشت پذیری بانوان آن و چندین موضوع دیگر در جاییکه کار آنها سبب تغیر جامعه بسوی احترام بیشتر به حقوق آنها شده است میگویند. یک بار به جزئیات زندگی در افغانستان نگاه کنید, شبکه های بزرگ بانوان, پشتیبانی چهل درصدی نمایندگان مرد از حقوق بانوان, کارهای خستگی ناپذیر, شوراهای بانوان, جامعه فعال مدنی, اندیشه تازه نسل نو بویژه آنهاییکه در پاکستان یا ایران بزرگ شده اند و اثرگذاری برنامه های آموزش عمومی را در خواهید یافت. صفحه من در فیس بوک, برنامه بانوان افغانستان, تعداد زیادی از این بانوان و تجاوزهایکه صورت گرفته است را برجسته میسازد.

 

فلم انکس: در جریان این بازدید خود از افغانستان, حضور بانوان در رسانه های اجتماعی و دیجیتالی را چگونه یافتید؟

پگی: در سال 2010 بانوان بیشتر و بیشتری شروع به کاربردن رسانه های اجتماعی کردند. برنامه ستاره افغان, نسخه شبیه برنامه تندیس آمریکایی سبب گردیده است تا علاقهمندان با استفاده از گوشی های همراه رای بدهند. بعد از آنکه پایگاه انترنتی سحرگل که در کابل باز شده است و برای بانوان تنها فضای پیوستن به انترنت را فراهم میکند, ترک کردم. برنامه بانوان افغانستان از مربیانی بهره میگیرد که در ایالات متحده آمریکا با نویستندگان افغانستان از طریق رایان نامه یا اسکایپ(Skype)  رابطه ایجاد میکنند. حالا که دوباره به ایالات متحده آمریکا برگشتم, حضور انبوه بانوان افغانستان را در فیس بوک و لنک ان مشاهده میکنم.

فلم انکس: در باره برنامه ابتکاری بانوان انکس که سواد دیجیتالی را از طریق ساخت آزمایشگاهای رایانه ای رسانه ای در مدرسه های افغانستان, پشتیبانی میکند, چی می اندیشید؟

پگی: به اندیشه من برنامه ابتکاری بانوان انکس یک تلاش عالی است. به طور شخصی تعدادی از نویسندگان بانوی شما را میشناسم و به من گفته اند که کار با شما سبب توسعه مهارت نوشتاری و اعتماد آنها شده است. دریافت درآمد در مقابل مقاله های شان یک چهره خوبی از کار آنها در خانواده های شان ایجاد میکند و زمان شانرا جبران میکند. زمانیکه به آنها پرداخت میگردد  مقام آنها را افزایش میدهد و به آنها این احساس را میدهد که آنچه آنها میگویند مهم است. به دید من بخش فلم عبارت انکس هم به همین مهم است.

فرشته فروغ – ویرایش گر ارشد تارنمای فلم انکس

لطف کرده و از صفحه شخصی من در تارنمای فلم انکس بازدید کنید و عضو آن شوید. مهرورزیده همچنین از صفحه بانوان انکس بازدید کنید و برای دریافت موضوع های تازه, مقاله ها و ویدیوها عضو آن شوید.

 



About the author

ahmadshafi

Ahmad Shafi Raouf was born in 1990 in Herat province of Afghanistan, graduated from high school in 2008. Then started BBA in 2009 in Ishraq university of Herat city, Afghanistan. He is studying now in seventh semester as a senior, and is planning to get his masters degree. He started…

Subscribe 0
160