حق مشارکت در امور سیاسی

Posted on at


عدم حضور و مشارکت فعال و دایمی زنان در مسایل سیاسی٬ یکی دیگر از مظاهر کندی در رشد شخصیت و دانش سیاسی زنان افغانستان میباشد.


اساساً وضعیت صعب العبوری راههای که بطور طبیعی کاهش سطع ارتباطات و کمبود وسایل شهری و ترانسپورتی را٬ در پی دارد٬ باعث گردیده تا میلیونها زن و دختر در دهات و ولایات کمتر انکشاف یافته٬ از تحصیلات عالی و مظاهر و مزایای فرهنگی٬ برخوردار نشوند تا بتوانند با حضور در اجتماع در عهده داری پست ها و مدیریت ها و یا انتخابات شرکت نمایند .


در این خصوص نیز مشکل قانونی وجود ندارد و با اینکه وزارت امور زنان فعال است٬ اما ساحه ی محدود فعالیت این وزارت٬ نبود وجود و امکانات کافی و دوری و محدودیت اکثر زنان از این نوع خدمات و همچنان طرز تفکر محتاطانه در اکثر مناطق٬ زنان را از پروسه ی فعالیت های سیاسی از قبیل: شرکت در انتخابات٬ تشکیل احزاب و سازمان ها و انجمن های سیاسی ـ اجتماعی و گفتمان وسیعتر ملی و یا شرکت آزادانه در کنفرانس ها٬ سیمینار ها و مجالس و گردهم آیی ها در داخل و خارج کشور٬ محروم ساخته است.


هر چند انکشاف حقوق سیاسی زنان در مقایسه با دوره های گذشته زمامداران افغانستان قابل مقایسه نیست و بهبود عینی و واقعی به چشم میخورد و این روند (با وصف برخورد با مشکلات و چالش های مکرر) امیدواری در عرصه ی مشارکت بیشتر و فعالتر زنان را در امور سیاسی٬ نوید میدهد٬ اما به دلیل ضعف حاکمیت و ضعف امنیت و حتی نبود انگیزه ی کافی٬ جهت اقدامات قاطع و موثر در احیای حقوق زنان٬ حرکات و اتفاقات جاری در این مورد بسیار کند و بطی میباشد.


در جامعه ی اسلامی مشارکت زن در امور سیاسی از حقوق و (تکالیف) مسلم او بشمار میرود و باید همچون مردان در این عرصه فعالیت نماید.


اما دوکتور یوسف قرضاوی در عین حال معتقد است که شرایط هر جامعه فرق میکند و در برخ جوامع نباید تعجیل نمود. باید منتظر زمان بود تا شرایط آماده شود.



About the author

NabilaSrwary

من نبیلا ٰ‌‌‌‌‌‌سروری ٰمحصل سال دوم پوهنحًی حقوق وعلوم سیاسی پوهنتون جامی در روز۳۱سرطان۱۳۷۲ در شهر هرات دیده به جهان گشودم و دوره ابتدایی خودرادر لیسه میرمن حیاتی ودوره لیسه رادر سال ۱۳۹۰ در لیسه خصوصی هیواد به انجام رساندم ودر سال ۱۳۹۱شامل پوهنحًی حقوق وعلوم سیاسی موسسه تحصیلات عالی…

Subscribe 0
160