وضعیت کلی حقوق زن

Posted on at


نمای امروزی:


اندیشه ی کهن و بحث انگیز از رضای حقوق زن٬ چه در بستر زمان و چه در متون ادیان٬ آیین ها و ایدیالوژی ها و چه در تفکر فردی ارباب اندیشه٬ به طور مستدام و پیوسته٬ محور گفتگوها و تعاطی افکار و مواضع مخالفان و موافقان٬ حقوق آن بوده است.


به نظر می رسد که جهان بشریت در حال حاضر در مقطعی از تاریخ قرار دارد که هنوز سایه های تاریک جهل٬ زوایا و نکات و عناصر مبهم زندگی و حقیقت فلسفه ی وجودی زن را٬ روشن نساخته و آن طوری که باید٬ به این مهم حیاتی٬ رسیده گی نشده است.با وصف پخش نور افکن های ادیان به روی حقوق زن و با وجود تلاش و تفکر فعالان و مدافعان این عرصه٬ هنوز وضعیت حقوق زن در سطح جهان٬ در هاله ی از ابهام قرار دارد و جهان بشریت با تمام ادعاهای تمدن طلبانه ی خود رکن برابری حقوق زن و مرد را مبرز و مبرهن٬ نساخته است.


در قوانین اساسی اکثریت کشور های جهان(در شرق و غرب)فصولی به رعایت حقوق زنان اختصاص داده شده است و در روی کاغذ و در یک حد معین این حقوق و آزادی ها٬ نهادینه نیز شده است.اما به نظر میرسد که گویا این خواست تایخی زنان در نتیجه ی مبارزات دوامدار و طولانی خودشان نه٬ بلکه با تلاش یک اقلیت روشن فکر و آگاه از حقوق زن٬ این حقوق در متون قانونی٬ گنجانیده شده است. شکی نیست که صرف نظر از خلاها و کمبودی های ملموس در محدودیت حقوق زنان در این فرامین و قوانین٬ زنان به دلایل قیودات خاص اجتماعی٬ قادر به بهره گیری از حقوق قانونی شان نیستن و نمیتوانند به ساده گی و آزادانه و با خورداری از مصونیت لازم٬ حقوق قانونی شان را به حکم تامین عدالت در جامعه٬ مطالبه کنند.


از جانب دیگر در اصل٬ این حقوق به نحوه ی داده شده٬ یعنی گرفه نشده و زنان خود هنگام وضع  قوانین٬ روی میز بحث و مذاکره پیرامون حقوق شان٬ حاضر نبوده و حقیقت آنرا مدلل نساخته اند.


بناً وضعیت شکننده ای در این خصوص پیش آمده است.


(نبیلا سروری)



About the author

NabilaSrwary

من نبیلا ٰ‌‌‌‌‌‌سروری ٰمحصل سال دوم پوهنحًی حقوق وعلوم سیاسی پوهنتون جامی در روز۳۱سرطان۱۳۷۲ در شهر هرات دیده به جهان گشودم و دوره ابتدایی خودرادر لیسه میرمن حیاتی ودوره لیسه رادر سال ۱۳۹۰ در لیسه خصوصی هیواد به انجام رساندم ودر سال ۱۳۹۱شامل پوهنحًی حقوق وعلوم سیاسی موسسه تحصیلات عالی…

Subscribe 0
160