قوانین شرطی سازی

Posted on at


شرطی سازی دارای چندین قانون است که در پایین به ترتیب قرار دارند.


تعمیم نخستین قانون شرطی سازی است. بر اساس این قانون فرد یک بار اگر با چیزی روبر شود, همیشه تمام چیزهای شبیه آنرا همانند چیز نخست در نظر میگیرد. فرد یک محرک طبیعی را دیده و به آن پاسخ طبیعی میدهد مانند کودکیکه در مقابل تزریق احساس درد میکند. او به تمام محرک های که شبیه آن هستند نیز همان پاسخ را میدهد.



شرطی شدن برتر دومین قانون شرطی سازی است. هرگاه فرد به یک پدیده به شدت شرطی شود؛ همان محرک باعث میشود که فرد به تمام چیزهاییکه شبیه آن است یا در سطح بالاتری قرار دارند شرطی شود. مانند اینکه اگر فردی در مضمون ریاضی به سختی تنبیه شود نسبت به درس ریاضی و در سطح بالاتر مدرسه و سپس درس خواندن متنفر میشود.


خاموشی سومین قانون شرطی شدن از سلسله قانون های آن است. هرگاه پاسخ صورت بگیرد, اما تقویتی در کار نباشد سپس از چند مرتبه خاموشی صورت می گیرد. بطور مثال اگر کودکی بخاطر سلام کردن شکلات دریافت کند و این کار چندین بار تکرار شود. در صورتیکه اگر بعد از مدتی که او عادت کرد دیگر به شکلات ندهیم بعد از چند بار دیگر لام نمی دهد. این یک مثال بسیار واضع از قانون خاموشی شرطی سازی می باشد.



تقویت چهارمین قانون از سلسله قانون های شرطی سازی است. تقویت عبارت از پاداش یا تنبیهی است که فرد به دنبال یک پاسخ از آن برخوردار میشود. تقویت یا مثبت است  که بصورت تشویق یا پاداش ارائه میشود و موجب تکرار پاسخ میگردد. یا تقویت منفی است که بصورت تنبیه ارائه میشود و باعث خود داری از پاسخ میگردد.



در این مورد به ارائه یک مثال واضع میپردازم. اگر کودکی بخاطر مدرسه رفتن خود پاداش دریافت کند و پدر و مادرش او را مورد نوازش قرار دهند و یا به او کدام چیزی بشکل تهفه خریداری کنند و به او بدهند . این کار سبب تقویت روحیه اش گردیده و او را تشویق به تلاش بیشتر برای رفتن به مدرسه و ترغیب بیشتر درسهایش میکند. این حالت را تقویت مثبت میگویند و برای کارهای در نظر گرفته میشود که ما خواهان و یا علاقه مند تکرار آنها میباشیم.  


اما خلاف این نیز مکان دارد که به آن تقویت منفی میگویند. اگر کودکی را بخاطر نرفتن به مدرسه به شکل پرورشی مورد تنبیه قرار دهیم تا باشد دیگر این کار را تکرار نکند و رفتن به مدرسه را نسبت به نرفتن آن ترجیع دهد. این حالت منفی تقویت است. این حالت در موردهای کاربرد دارد که ما خواهان انجام نشدنش هستیم و یا میخواهیم که از تکرار آن در حال و آینده جلوگیری کنیم. 



About the author

160