خربوزه

Posted on at


خربوزه يک سبزی مهم جهان به شمار ميرود که از هند و ايران منشا‌ء گرف به نظر بعضي علما خربوزه باراول در افريقا و ازطريق اسيای صغير ايران و هندوستان به سايرنقاط دنيا توسعه پيداکرده است. خربوزه اهميت وارزش زياد دارد.


 خربوزه دارای ويتامين هایB,A  وC می باشد و همچنان خربوزه دارای مزه عالی و مقدار مواد قندی ان از گلوکوز، فرکتوز وسکروز ترکيب گرديده است خربوزه براې امريکائی ها اهميت و ارزش زياد دارد و خربوزه گرمه نوع انها بنام Cantaloupe ياد می کنند. بخا طريکه زيادترين مصرف کننده خربوزه درجهان  امريکا است و مصرف خربوزه فی نفر ان 25 پوند ميباشد.


 و هم ايالات متحده امريکا به مقدار زياد خربوزه صادر می کنند وهمچنان در داخل کشور هم توليد می کند و عايد زياد از ان بدست می اورد. ساحه مجموعی زير کشت خربوزه درجهان در سال 1994 ،ha   /8030000 که مقدار توليد ان 13894000 تن و حاصل ان 17.3 تن در فی هکتار می رسيد. خربوزه در کشور ما افغانستان اهميت اقتصادی خاص درپهلوی ديگر سبزيجات و ميوه جات داشته و قلم مهم صادراتی را تشکيل می دهد.


 اين سبزی از زمانهای بسيارقديم به اينطرف در ولايات جنوبی و شمالی کشور کشت می شود که علاقه مندان و مصرف کننده گان زياد دارد. حاصل متوسط خربوزه 2000 الی 2500 کيلو گرام فی جريب تحمين گرديده است و در شرايط خاص الی 12 تن في جريب هم ممکن است


 



About the author

160