آموزش چی زمانی برای نیروی انسانی ضروری است؟ بخش دوم

Posted on at


تا حال با خود اندیشیده اید که یادگیری به چی معنا و مفهوم می باشد؟ تعریف ها و دیدگاهای متفاوتی در مورد یادگیری از زبان دانشمندان زیادی وجود دارد نشان از اهمیت مهم این موضوع می باشد. اما یک تعریفیکه معمول است عبارت از ایجاد تغیرات نسبتا پایدار است که در نتیجه کنش و تمرین در رفتار و کردار فرد بوجود می آید و میتوان آنرا احساس کرد.


یادگیری سه عامل مهم در خود دارد که بدون هریکی شان روند یادگیری با مشکلهای جدی روبرو میشود. این سه عامل عبارت اند از یاد دهنده: کسیکه در روند یاد گیری داشته های خود را به دیگران منتقل میکند و روند یادگیری را مدیریت میکند. عامل دوم عبارت از آموزش است. آموزش همان انتقال داشته ها, دانش و تجربه ها است که به دیگران منتقل میشود. سومین عامل مهم د راین راستا عبارت از خود همان یادگیری است که به تمام این روند گفته میشود.



در روند یادگیری اطلاعات نسبت به گذشته افزایش کمی و کیفی می یابد. شما تصور کمیت و کیفیت اطلاعات خود قبل و بعد از اشتراک در یک آموزشگاه و یا دوره آموزشی را. جدا در شما تغیر آمده است. سطح این تغیرات کمی و کیفی بستگی به برداشت گیرنده, یاد دهنده و خود روند یادگیری دارد. که آیا شرایط لازم برقرار است تا فرد مورد نظر از همه استفاده کرده و از این روند برداشت کند یا خیر.


زیاد اتفاق می افتد که در زمان بیماری, و یا هیجان بیش از اندازه در فرد تغیراتی ایجاد میشود, این تغیرات میتوانند تاثیر گذار باشند اما هیچ کدام شان پایدار نیستند, بلکه زاده زمان اند و به مرور زمان از بین میروند و اثرگذاری شان نیز چندان قابل احساس در بلند مدت نیست. اما ممکن است که یک پرسش پیش آید که چرا چنین است؟ دلیلش بسیار واضع می باشد. در ایجاد این تغیرات روند یادگیری بصورت درست و حسابی آن سپری نگردیده است, شرایط و فضای لازم نیز برای یادگیری وجود نداشته است.



همه کارهاییکه بر اساس استفاده سوء و نادرست از مواد و یا حتا تلقین و آموزشهای ناخاسته صورت میگرید را نمیتوان یادگیری دانست. یادگیری از خود روشهای لازم را دارد و باید بصورت درست طی مراحل گردد. اگر روندی در خود نقص دارد و از این اصول تخطی میکند پس آن را نمیتوان یادگیری دانست.



یادگیری قابل مشاهده است, پس اگر در اثر تمرین, تکرار و بصورت خود خواسته تغیراتی در باورها, عقاید, نگرش ها, خواسته ها و ارزش های فردی پدید آید, در صورتیکه در رفتار فرد مشاهده نگردد, آنرا نمیتوان یادگیری گفت و نمیتوان ادعا کرد که یادگیری ای صورت گرفته است. چون یادگیری کاملا یک روند برنامه ریزی شده است که اثرهای آن ماندگار می باشد و قابل لمس و احساس اند. 



About the author

160