مردم و جامعه اسلامی

Posted on at


مردم و جامعه اسلامی افغانستان بعد از پستی و بلندی های فراوان تاریخی, اینکه در مرحله تازه و سرنوشت سازی قدم گذاشته است. تحول در زندگی روزمره مردم نشانی از تحول در ذهن و زبان نسل تنو این دیار است. این نسل با حرکت ها و کنش های خود آینده جامعه را رقم خواهد زد و بر سرنوشت آن حاکم خواهد شد. سربلندی و یا پستی فردا در گروه اندیشیدن, عمل کردن, زندگی کردن بر اساس آن است. تلاش نسل جوان در گوشه, گوشه این کشور نشان دهنده عزم راسخ این مردم در پاسداری و نگهداری از ارزش های این مردم است. تمام حرکت ها و کنش های ما و برعکس حرکت نکردن های ما خود را ثبت تاریخ خواهند کرد.

تمام تعصب ها, بداخلاقی ها, تبعیض ها, تنگ نظری ها, قوم گرایی ها, قبیله گرایی ها, فرقه گرایی ها, تندروی های مذهبی, و دیگر نابسامانی های در حافظه تاریخ ماندگار خواهند شد و نسل های آینده به داوری شان خواهند نشت و از آنها پند خواهند گرفت. اندیشه های درست, منطقی, نظام مند, مستند و مستدل به اساس خرد انسانی بوده و راهی برای رهایی و نجات از تمام بدبختی ها امروز و فردای ما می باشد. همه میدانیم که تصویر ارائه شده از کشور ومردم ما در بیرون از این کشور, بسیار زشت و زننده اند که هر انسان آگاهی را به عذاب وامیدارد. این هرگز متناسب با هویت تاریخی و فرهنگی غنی ما نمی باشد. برای اینکه چهره واقعی خود را به جامعه و مردم خود نشان دهیم باید تلاش کنیم, دانش فرابگیریم, بیاموزیم, بیاموزانیم و با تمام تلاش واقعیت های فرهنگی و تاریخی خود را به دیگران نشان دهیم.

انسان موجودی نیازمند و محتاج است. نیازمند به کسی که او را آفریده است و او را هدایت میکند. این آفریننده او را روزی میدهد و زندگی میبخشد. برایش راه سعادت و درستی را نشان میدهد و زیستن را میاموزاند. این در واقع دین است که همه این نیازها را به شکل بسیار دقیق آن پاسخ میدهد و برای شان راه چاره ای می اندیشد. با دین میتوان درک درستی از آینده داشت, امنیت خاطر را تجربه کرد, سادمان و شادکام بود, و به بالندگی فکری و عمل رسید. خداوند دوست میدارد که بنده او در زندگی اش عدالت را تجربه کند و سرانجام راه درست زندگی را درک کند و بر اساس آن کامگار گردد.

آموزش های اخلاقی اسلام در این بین نقش بسیار اساسی در زندگی افتخار آمیز و عزتمند انسان مسلمان دارد. اخلاق و راه داده ارزشهای دینی و اخلاقی در زندگی روزمره انسانها از دوره های بسیار دور تا به امروز همیشه یکی از دغدغه های اساسی دانشمدان و اهل اندیشه بوده است. امروزه در جامعه افغانستان نیز که این همه مشکل و نابسامانی وجود دارد, ضروری است تا با تکیه بر دین مقدس اسلام دست به تزکیه جامعه زد و آنرا به راه راست هدایت کرد. این وظیفه همگانی است و باید همه در قبال ان احساس مسولیت کنند. تا آینده خود, خانواده, جامعه و تمام مسلمانان را از این همه بدبختی ایکه حالا گریبانگیرشان است نجات دهیم و بسوی موفقیت و پیروزی سوق شان دهیم.به امید یک چنین روزی که مردم ما بتوانند در ساحه رفاه و صلح و آرامش زندگی کنند.

 

 



About the author

160