فضای حیاتی و روح سرمایه داری در ژاپن - بخش دو

Posted on at


     همگان در این باور مشترکند که ژاپن کشوری است با جمعیت بسیار. باوجود این، باید در این مورد بیشتر تامل کرد، زیرا کمبود فضای حیاتی در ژاپن بزرگترین محدودیتی است که فقالیتهای اقتصادی این کشور را تحت الشعاع قرار می دهد.


در حال حاضر، 118 میلیون ژاپنی در سرزمینی به وسعت 38000 کیلومتر مربع (برابر با 2.3 مساحت فرانسه) زندگی می کنند؛ بنابراین، تراکم جمعیت در این کشور، 311 نفر در هر کیلو متر مربع ( برابر تراکم جمعیت در فرانسه) است.



 


با اینهمه، مقایسه فوق به معنای واقعی گویا نسیت، زیرا تنها20% از سرزمین ژاپن از نظر اقتصادی قابل بهره برداری بوده، و بقیۀ کشور کوهستانی استو براساس محاسبۀ پروفسور کویکه از دانشگاه ناگویا، تراکم جمعیت در مناطق مسکونی فرانسه است.



 


بنابراین، اگر نسبت جمعیت/مساحت ژاپن در فرانسه تحقق می یافت، جمعیت فرانسه به جای 54 میلیون نفر __ طبق سرشماری اخیر__ به 360 میلیون نفر بالغ میشد.


     مطلب فوق مبین آن است که زندگی در ژاپن بسیار مشکلتر است تا در فرانسه، کمبود فضای حیاتی در این کشود، بویژه در هزینۀ فوق العاده سنگین مسکن و کلیۀ کالاهای غیر منقول، به طور ملموس نمایان می شود.



 


این خود یکی از دلایل اساسی اشتیاق بیش از حد ژاپنیها به کار است؛ در درجۀ نخست برای کسب مالکیت، و سپس برای بازپرداخت وام مسکن که غالب اوقات تاسن بازنشستگی به طول می انجامد.


TAGS:


About the author

160