(دراستقبال بهار)....

Posted on at


مقدم نوروز کهن درین دیار میرسد                  پیام عشق و زندگی مژده یار میرسد


جامعه سبز مخملی بر تن باغ میشود                 عمر دوباره چمن فصل بهار میرسد


رایحه نسیم صبح زموج جوش ارغوان                عطرفرح بخش چمن بمرغزارمیرسد



همان طوریکه ما انسان ها وسایر مخلوقات در آفرینش با سپری نمودن مراحل مختلف دوره های حیات با شور وهلهله و هیجان در مسیر زمان زندگی می کنیم ؛عروس زیبای طبیعت نیز در چهار فصل عمر طولانی خویش با جامه عوض کردن ها وآرایش وپیرایش در انظار ما انسان ها جلو گری و طنازی می کند ودرپهلوی آن که در هر مرحله از حیات پر فیضش خوان نعمت های خدادادی را می گستراند و بما به ارمغان مییاورد ما را در آغوش خویش با لطف و ظرافت زیبایهایش می نوازد و روحاً شادمانی میبخشد بهار؛تابستان؛خزان و زمستانش در جای خود انچه بودعیه مییاورد از معجزه های خلقتست.


 


این عروس خوش منظر که با گذشت هر سال در خلقتش تجدید پیمان می کند و دو باره جوان می شود ابتدا با پوشیدن لباس سبز مخملی یعنی آغاز زندگی مجدد وبهداً اراسته با زر و زیور گل های رنگارنگ ؛مرغوب و خوشبو دربرابر دیدگان منتظر ما از هجله زمستانیش بیرون می آید و زندگی سرشار از شور و شادمانی میسازد.




سال نو؛بهار نو؛نوروز کهن باستان با قدامت تاریخی هزاران ساله در هر بار آمدنش با بر پایی جشن و سرور و گرامیداش مقدم آن در رسوم و عنعنات مردم و ملل کشور های اسلامی و ساکنین جغرافیایی منطقه خلیج فارس و آسیای مرکزی تجلیل می گردد.



در فرهنگ مردم افغان زمین نیز در روز اول سال و قبل و بعد از آن به استقبال بهار با برپایی مراسم خاصی مانند:تهیه و تدارک سفره های هفت سین و هفت میوه که بیانگر معانی سعادت و خوشبختی است و سبزه انداختن در ظروف در خانه ها که سال پر فیض وبرکت از آن انتظار برده می شود .



 



 با دایر کردن مراسم دعا خوانی در لحظه تحویل سال ،مراسم جنده بالا در شهرمولا علی بلخ باستان ، نهال شانی در مناطقی از تفریحگاه های شهر ، پختن سمنک  ایجاد سایر سرگرمیهای تفریحی و مصروفیت های سالم و شادی آفرین تجلیل مینمایندو گرامیداشت از نوروز جز مهم عنعنات و کلتور ما بشمار می آید.



 



در اخیر از خداوند سبحان خواستارم تا سال نو 1393 راسال سراسر موفقیت و آرامش برای تمامی مسلمین جهان اللخصوص مردم رنج کشیده افغانستان بگرداند ...امین


نویسنده:خاطره (فاخر)



About the author

khatera-fakher

Khatera fakher
english and computer teacher
in Gowharshad high school
Herat Afghanistan

Subscribe 0
160