موفقیت سازمانی - بخش دوم

Posted on at


سازمان ها میتوانند از راها و روش های متفاوت به سازماندهی خود بپردازند. سازماندهی خوب سبب میگردد که در بسیاری از بخش ها از هزینه ها کاسته شود و نتایج بهتری نیز بدست آید. مشتریان خود بهترین مرجع بازخود تولیدات و خدمات ارائه شده سازمانی اند. باید به شکایت های شان ارج گذاشت و در موردش اندیشید. بسیاری وقت ها آنها بیشتر حق به جانب اند و حرف شان درست است, در صورتیکه درست تجزیه و تحلیل گردد, دیدگاهای شان سبب تغییر و تحول های فراوانی خواهد شد که سازمان را در جهت اهدافش یاری میرسانند. این یک راه بسیار آسان و مناسب است و به سادگی میتوان از پاسخ های مشتریان و ارباب رجوع بهره برداری کرد.



همیشه باید سازمان در جهت کیفیت فراورده ها و محصولات خود تلاش کند. کیفیت به خودی خود بوجود نمی آید بلکه به فرایند و روند تولید بستگی دارد که باید هرچه بیشتر در این مرحله معیارها را درست تر رعایت کرد. امروزه کیفیت معیار نخست را در بین مشتریان میزند که سبب میگردد توجه و علاقه بیشتری به کالایی و خدمتی نشان دهند.


بازار همیشه در حال تغیر و تحول است و هر روز نیازها و خواسته های تازه تری را ابراز میکند. سازمانهایکه میتوانند خود را بر اساس این نیازها هماهنگ کنند و تغییر های لازم را در خود پیاده سازند آنها بازار را رهبری خواهند کرد و مشتریان را از آن خود. باید زمینه های تغییر را شناسایی و تجزیه و تحلیل کنید بعد به اولویت بندی شان بپردازید و بر اجرای شان تمرکز کنید. اگر روند تغییر بصورت درست مدیریت نگردد میتواند سبب مشکلات فراوانی هم برای مدیریت و هم برای بقیه سازمان گردد. مشتریان را دلسرد خواهد کرد و سبب خواهد شد که کیفیت کاهش یاد, علاقه مندی ها نیز به طبع آن در سازمان رو به افول نهد و در نهایت سازمان دیگر قادر به برآورد هزینه های خود نخواهد بود و باید در آنرا بست.




برای اینکه چنین حالتی رخ ندهد, خیلی خوب است که هدف از تغیر روشن گردد و تمام کسانیکه در راستای ایجاد تغیر در سازمان کار و فعالیت میکنند باید به آن آگاه باشند و دلیل آنرا بدانند تا به تمام وجود و اغنای کامل به آن بپردازند, در این صورت نتیجه آن نیز قناعت بخش تر خواهد بود.



برنامه تغیر باید همگانی و دوامدار باشد. یعنی باید تمام زمینه های سازمان را دربربگیرد و در صورت نیاز همه بخش های آماده تغیر باشند و برای هیچ بخشی استثنای قائل نشود. از طرف دیگر تغیر باید همیشگی باشد هر زمانیکه لازم شد تغییر در سازمان ایجاد گردد و همیشه سازمان در پی گزینه بهتری باشد تا جانشین گزینه های موجود سازمان گردد.




About the author

160