سیستان

Posted on at


سیستان با دلتای هیرمند سرزمین معروف و زرخیزی است که در گوشه جنوب غرب کشور که موقعیت دارد و امروز سه کشور افغانستان, ایران و پاکستان را در یک منطقه که در آن آثار و بقایای دوره های مختلف تاریخی فراوان است از لحاظ تطور تاریخی و اشکال تمدنهای که در آن یکی بعد از دیگری جایگزین شده و نیز از این جهت که محور حماسه های کهن ملی و مهد تهذیب اوستایی به شمار میرود برای درک و فهم تاریخ منطقه کمال اهمیت را دارا است.

سیستان یا نیمروز همچنان که در دوره اسلامی یکی از نقاط معمور و زرخیز کشور و کانون پر جوشش نهضت های رهایی بخش بوده است. بدون تردید در دوران های قبل از اسلام نیز از لحاظ اقتصادی و اجتماعی پیشرفته بوده و همانا توانمند اقتصادی آن همواره توجه کشور گشایان و فاتحان شرق و غرب را به آن معطوف داشته است.

چنانکه به طور نمونه میتوان لشکرکشی کوروش هخامنشی, اسکندر کبیر و دیگر جهان گشایان را بسوی شرق از طریق سیستان نام برد.

این منطقه از لحاظ فراوانی آب با داشتن رود خانه های خروشان و تعددی چون: هیرمند, ارغنداب, فراه رود, خاشرود و غیره بوده در گذشته دارای اقتصاد زراعتی پیشرفته و نیروی بشری قابل ملاحظه بوده و بقایای شهر ها و قلعه ها و برجها از هم پاشیده فرو آن گواه زنده این مدعا میتواند باشد. همچنان سیستانی در گفته هایش میگوید:

امروز هر کی از گرشک یا لشکرگاه و یا از فراه به قصد زرنج مسافرت کند, در طول بیش از 300 کیلو متر مشاهده خواهید کرد. که خرابه های شهر های چون بست, درتل, صفار, رام رود, رام شهرستان, قلعه چیگینی, شهر غلغله, قلعه نیشک, قلعه امیران, قلع فتح و غیره... در پهنای آن به نظر میخورد, که جغد هم بیم دارد شبی را به کنگره های حصار آن سپری کند.

آنچه به اهمیت تاریخی این خطه زرخیز و قهرمان پرور بیش از پیش میفزاید تحقیقات باستان شناسان غرب ایتالیوی, فرانسوی, امریکای و غیره... است که در نیم قرن اخیر در سیستان صورت گرفته و اهمیت تاریخی آن را هر چه بیشتر و دقیق تر جلوه گر میسازد.

یکی از باستان شناسان انگلیسی میگوید که: هیچ نقطه از افغانستان مانند سیستان از هوا و هوس های آدمی صدمه ندیده است.

فقط استقرار یک حکومت مترقی و عادل میتواند این خرابه ها را به شهرستانها و آن خارزار ها را به تاکستانهای سرسبز مبدل نماید.

دوستان عزیز امید وارم مطلبی را که آماده ساختم به معلومات شما بیفزاید, تا بتوانید در مورد سرزمین دور افتاده و تاریخی کشور یعنی سیستان معلوماتی بدست بیاورید.



About the author

mirwaisbarak1

he is mirwais barak,from afghanistan

Subscribe 0
160