ارتقای داخلی در یک سازمان

Posted on at


از آنچه گفتیم چنین بر می آید که ارتقای داخلی، متداولترین شکل ارتقا در مؤسسات اقتصادی ژاپن است. بر اساس آماری که از 2149 مدیر 100 مؤسسۀ اقتصادی تراز اول ژاپن گرفته شده، 78.3% از طریق ارتقای داخلی به مقام قعلی رسیده اند، تنها 13.3% بیرون از مؤسسه اقتصادی استخدام شده اند.



 


از طرفی، ارتقای داخلی محرکی برای کارکنان است، زیرا رئیس مؤسسه را می توان الگو قرارداد. و بقیۀ کارکنان نیز بر اثر شایستگیهای شخصی خود، اصولا امکان ارتقا به مقام ریاست خدمات یا مدیریت را دارند.


در این زمینه لازم به یادآوری است که پدیدۀ معروبه «پانتو فلاز» در فرانسه، یعنی تصدی مقام کلیدی در یک مؤسسه اقتصادی خصوصی توسط یک کارمند عالی رتبۀ سابق دولت، در ژاپن بسیار نادر است.


براساس بررسی مونژارده، که پیش از این ذکر کردیم، 32 مدیر عامل فرانسوی، یعنی 33% از 96 مدیر عامل، از کارمندان عالی رتبۀ قدیمی هستند.



 


براساس بررسی ژاپن، که ذکر آن نیز قبلا رفت، نزدیک به 45% از مدیران، قبل از تصدی مسئولیت یک شرکت خصوصی، در خدمت دولت بوده اند.


در مقابل، بررسی انجام شده در ژاپن نشان می دهد که تنها 4% از 100 مدید مؤسسات اقتصادی تراز اول ژاپن کارمندان سابق دولت بوده اند.



 


در صورتی که نمونه ای شامل 1050 مدیر،معاون، «سنمو» ، و «جومو» را در نظر بگیریم، درصد فوق حتی از اهمیت کمتری برخوردار خواهد بود. وبه 3.5% تنزل خواهد کرد. پدیدۀ «پانتوفلاژ» که به زبان ژاپنی «آماکوداری» (فرود از آسمان) نامیده می شود، مورد انتقاد شدید رسانه های گروهی و افکار عمومی ژاپن واقع شده است. با وجود واکنش نامساعد، چنین پدیده ای رو به گسترش است.



About the author

arsalanrostami

arsalan rostami is from Afghanistan, who is living in Herat city. he is student and interested in social media

Subscribe 0
160