مزد

Posted on at


مزد برمبنای سابقۀ کار: افزایش مزد براساس سابقۀ کار یکی از مشخصات ویژۀ ژاپن محسوب می شود. در این مورد نیز بجاست که با مقایسه ای مسئله را دقیقا مشخص کنیم.


بررسی پروفسور کویکه، که قبلا ذکر آن رفت، نشان می دهد در صورت مقایسۀ مؤسسات بزرگ ژاپنی با مؤسسات مشابه در کشورهای اروپایی، مزد برمبنای سابقۀ کار در ژاپن توسعۀ بیشتری یافته است.


اما در مورد مؤسسات کوچک و متوسط تقریبا همان تفاوت دستمزدها مشابه با فرانسه مشاهده می شود، که در اثر اختلافات سنی پدید آمده است.



     هنچنین، باید توجه داشت که سقوط درآمدها پس از سنین 55_ 59 سال در ژاپن نسبت به اروپا بیشتر است. این امر بخصوص در شرکتهای بزرگ صادق است که سطح حقوق کارکنان آنها پس از 60 سالگی، نسبت به حداکثر آن در 50_54 سالگی تقریبا به نصف می رسد.



در شرکتهایی که کمتر از 99 کارمند دارند، چنین اختلافی در سطح حقوق کمتر به چشم می خورد. درعوض، در همان کشورهای اروپایی چنین کاهشی در سطح حقوق دید نمی شود؛ در این کشورها فاصله های حقوقی در مقاطع سنی بالاتر از 55 سال نیز تقریبا نظیر سنین قبل از آن حفظ می شود.


بنابراین به طور کلی می توان گفت که در ژاپن مزد بر مبنای سابقۀ کار تنها تا سن 50_54 سالگی وجود دارد و اساسا در مؤسسات اقتصادی بزرگ اجرا می شود. چنین امری از این واقعیت ناشی می شود که در ژاپن حداکثر سی بازنشستگی، بطور متوسط، 57 سال تعیین شده است و در این سن اکثر حقوق بگیران ژاپنی دچار تغییر وضعیت و کاهش درآمد می شوند.



TAGS:


About the author

160