دستمزد در سازمانهای ژاپنی

Posted on at


     پس از این سن، حقوق بگیران ژاپنی با یکی از سه وضعیت زیر روبه رو می شوند؛ یا باردیگر در همان مؤسسه اقتصادی در شغلی کم اهمیت تر استخدام می شوند، و این امر است که خودبه خود 10تا30% کاهش مزد را به دنبال دارد.


این نظام در 60.5% از مؤسسات دارای بیش از 30 کارمند اجرا می شود. در وضعیت دیگر، حقوق بگیران باز نشسته به شغل سابق خود در مؤسسه ادامه می دهند و همان حقوق و مزایا را دریافت می دارند. چنین شیوه ای مسلما باب طبع حقوق بگیران است؛ این روش در 26.4% از مؤسسات اقتصادی معمول است.\



در وضعیت سوم، مؤسسات اقتصادی (13.11%) گهگاه یکی از این دو روش را به کار می بندند. 18.4% از مؤسسات افراد را پس از 57 سالگی استخدام نمی کنند. حداکثر مدت تجدید استخدام در 63.3% از مؤسسات، و تمدید کار در 49.8% از شرکتها کمتر از 3 سال است.


در مورد حقوق بگیرانی که در بالای سن بازنشستگی کار می کنند، نه از ثبات شغلی می توان شخنی گفت و نه از مزد برمبنای سابقۀ کار. در چنین مواردی بیشتر کاهش حقوق براساس سابقۀ کار درمورد انتخاب یکی از دو روش فوق را برای خود محفوظ می دارد.



در 69.1% از مؤسساتی که روش تمدیدکار را برمی گزینند، مدیریت به تنهایی و بدون در نظر گرفتن تمایل افراد ذی نفع در این مورد تصمیم می گیرد. معیارهای چنین انتخابی عبارتند از شایستگی شخصی و مطلوبیت برای مؤسسه.



TAGS:


About the author

160