ارتباطات, توسعه و انتقال فناوری

Posted on at


ایجاد مسئولیت برای بخش تحقیق و توسعه: تعدادی از مؤسسات، به منظور آشناکردن آزمایشگاههای تحقیق و توسعه خود نسبت به مسائل هزینه و سودآوری، آنها را بویژه در زمینه بودجه «مسئول می سازند».


آزمایشگاه مرکزی هیتاچی ملزم است 80% از بودجه سالانه خودرا از درآمدهای احتمالی تأمین کند، که برمبنای 3 تا 5% هزینه طرحهای تحقیق و توسعه که به تقاضای بخشهای گروه به اجرا در میآید، محاسبه می شود. تأمین 20% بقیۀ بودجه به عهدۀ گروه است.



انتقال تکنولوژی در درون مؤسسه: بیشتر مؤسسات بزرگ ژاپنی بر طبق اصل «تقسیم بندی» (جی گیو بوسی) سازمان یافته اند: هربخش از مؤسسه برای گروهی از کالاها یا بازارها تشکیل شده است.


می دانیم که یکی از دشواریهای بزرگ این گونه سازماندهی، فقدان ارتباط و هماهنگی بین بخشها و واحدهای مختلفی است که به صورت خودمختار عمل میکنند.



این امر می تواند به گسیختگی در تلاشهای تحقیقاتی یا سرمایه گذاری در تجهیزات منجر شود.شرکت کوبوتا که بسیار متنوع و دارای 20 بخش است، برای احتراز از این گونه عملکرد ناموزون و تحقق اتحاد بیشتر بخشها، یک کمیتۀ داخلی انتقال تکنولوژی تشکیل داده است.


نمایندگان آزمایشگاههای کلیه بخشها جهت ارائه طرحهای دردست اجرا یا مورد نظر و تبادل عقاید و اطلاعات فنی، منظما با یکدیگر ملاقات می کنند. ارتباط دانشگاه و مؤسسه: مؤسسات ژاپنی دارای روابط بسیار نزدیک با استادان دانشگاه هستند.


غالبا استادان دانشگاه مشاوران فنی آزمایشگاههای تحقیق مؤسسات هستند. آنان گاه به گاه شاگردان سابق خود را برای ملاقاتی دوستانه گرد می آورند.



این گردهماییها فرصت فوق العاده ای است برای مهندسان و محققانی که در شاخه های مختلف صنعتی به مشاغل گوناگون اشتغال دارند. آنان با استفاده از چنین فرصتی، بدون برملاساختن اسرار، به بحث و تبادل نظر و کسب اطلاعات و مبادله عقاید در زمینه های حرفه ای می پردازند.



About the author

160