کیفیت

Posted on at


دایره کیفیت:«دایره کیفیت» گروهی کوچکی است متشکل از 5 تا 10 کارگر، کارمند، و کادر که در یک کارگاه یا دفتر مشترک فعالیت می کنند.


«دایره کیفیت» غالبا به تشویق مدیریت (42%) یا کادرهای عالی (68.2%)، در ساعات کار (27.5%)، یا در خارج یک یا دوبار در ماه (68.2%) در ساعات کار (27.5%)م یا در خارج از ساعات منظم کار (34.2%) یا به طور متناوب در یکی از این دو زمان، گردهم می آیند.



آنان برای فعالیتی که در «دایره کیفیت» انجام می دهند. به نرخ معمول ساعات فوق العاده (37.9%) مزد دریافت می دارند، یا از کمکهای حرفه ای (13.2%) برخوردار می شوند، یا به اشکال دیگری (15%) زحماتشان جبران می شود.


در 27.9% دایره های کیفیت هیچ دستمزدی پرداخت نمی شود. رئیس دایره غالبا (64.5%) از بین اعضا انتخاب می شود، و در 22.2% دایره های کیفیت از سوی سلسله مراتب منصوب می گردد.


اهداف «دایره کیفیت» عبارتند از بهبود انگیزه کاری (51.7%) ، کاهش هزینه و نقایص (12.2%) ، سرانجام افزایش ثمر بخشی در کاز (11.7%) . فعالیتهای «دایره کیفیت» در بخش صنعتی (86.4) متمرکز می شود، اما در بخشهای دیگری، بویژه در بانکها، توزیع و بخش خدمات نظیر هتلداری نیز گسترش می یابد.



   الف__عملکرد د.ک. نخستین گردهمایی «دایره کیفیت» به مسائل زیر می پردازد: انتخاب رئیس، تعیین اهداف، تصمیمگیری در مورد دوره بندی، ساعات جلسات، و همچنین سایر شیوه های عملی با توافق همگانی.



«دایره کیفیت» ابتدا به تعیین مسائل ملموسی می پردازد که ظاهرا بر کیفیت، هزینه، ضرب الاجل، و بارآوری تاثیر می گذارند. بدین ترتیب، مسائل طبقه بندی و کثرت وقوع آنها سنجیده می شود و آنگاه مهمترین شان در اولویت قرار می گیرند.



About the author

160