مقاطعه کاری

Posted on at


مقاطعه کاری: رئیس شرکت فورد ایالات متحده، آقای پترسن، طی اقامتش در ژاپن اعلام داشت که قدرت صنعت اتومبیل در این کشور، از قابل اطمینان بودن مقاطعه کارانش ناشی می شود.


چنین قضاوتی می تواند در مورد سایر شاخه های صنعتی نیز معتبر باشد. ناظران خارجی از مدتها قبل «سفارش دهندگان مهم» و «مقاطعه کاران خدمتگزار و تحت استثمار» را علی الظاهر در مقابل یکدیگر قرار داده اند.



 


اما با مرور زمان، بیش از پیش متوجه می شویم که چنین عقیده ای تنها گوشه ای از حقیقت را بیان می کند. البته توجه به این نکته که در ژاپن هنوز مؤسسات کوچک حاشیه ای وجود دارد، که علت وجودیشان تنطیم تولید موسسات بزرگ است، نظریه مبتنی بر «دوگانگی» همواره معتبر باقی می ماند.


با اینهمه، این امر نباید موجب نادیده گرفتن مقاطعه کارانی شود که از نظر موقعیت با سفارش دهندگان خود برابر یا از آنان برتر هستند.



 


هنچنین نباید فراموش کرد مؤسسه بزرگی که تا سرحد ورشکستگی مقاطعه کارانش را استثمار می کند، در جامعۀ ژاپن از نظر اخلاقی محکوم است.


روسای مؤسسات ژاپنی به شهرت خود حساسیت دارند. به علاوه، چنین رفتاری از سوی یک موسسۀ بزرگ موجب برقراری اعتماد متقابل و حسن همکاری با مقاطعه کاران نمی شود، ضمن اینکه می تواند در مورد کیفیت کالای تمام شده عواقبی ناخوشایند داشته باشند.




About the author

160