فرق بین مکتب دولتی وخصوصی

Posted on at


 


مکتب جای است که در آن آموزش یعنی خواندن ونوشتن صورت میگیرد. در سال های قبل مکاتب دولتی بیشتر ارزش داشت و مکاتب خصوصی خیلی کم دیده میشد، حتی میتوان گفت که مکاتب خصوصی هیچ وجود نداشت. بعد از سال 1381 که دولت انتقالی روی کار آمد آهسته،آهسته مکاتب خصوصی باز شد چون پیش از آن به مدت هفت سال تمامی شاگردان اناث از درس وتعلیم باز مانده بودند،بعضی درکشورهای خارج مهاجرشده بودند و بعضی هم به علت مسدود بودن دروازه های مکاتب دخترانه از درس باز مانده بودند، به همین علت امکانات درسی درمکاتب کمتر بوده،و تعداد شاگردانی که در آن سال اشتراک نمودند بیش از حد بود که این مشکلات باعث شد تا مکاتب خصوصی ایجاد شود.



درس درهر کجا که صورت بگیرد درست است، چی در مکاتب دولتی وچی مکاتب خصوصی،اما نتیجه ی که از شاگردان گرفته شده است،مکاتب خصوصی بهتر نتیجه داده،وعلت عمده ی که وجود دارد این است که درس مکاتب خصوصی نتیجهبهتریداده است چون در مکاتب خصوصی تعداد معیین و استندرد شاگردان دریک صنف میباشند.که درمکاتب دولتی تعداد شاگردان بیش از چهل نفر میباشد که استندرد نیست، ساعات درسی در مکاتب دولتی بعضی وقتها سی دقیقه وبعضی وقتها چهل دقیقه تعیین میشود.درصورت که مکاتب خصوصی چهل پنج دقیقه ساعت درسی وتعداد شاگردان در هر صنف بین بیست پنج تا سی نفر است مشکلات دیگر هم در معارف وجود دارد که خود یک پرابلم بزرگی برای هر دانش آموز میباشد.



مشکلات درشهرها بیشتر است نسبت به قریه ها دردهات برعلاوه ی کمبود مواد درسی کمبود معلم مسلکی نیز وجود دارد، معلم به سویه فارغ صنف دوازدهم نمیباشد،که این خود یک چالش بزرگ در معارف های همه ولایات میباشد،حل این مشکل شاید چندین سال را دربر گیرد تا یک معارف سالم داشته باشیم.اگردرس در مکاتب شهر ومکاتب اطراف باهم مقایسه نماییم درس در مکاتب شهرخیلی عالی میباشد٬ واگر مکاتب خصوصی را باهم مقایسه نمایم بعضی آنها خوب وبعضی هم عالی است.معلمین دولتی آخرین تلاش خود را به خاطر تدریس خوب انجام میدهند٬ ومیخواهند شاگردان شان به صورت درست درس را یاد بگیرند تا مصدر خدمت برای خود،جامعه وفامیل خود شوند با معاش کم تلاش فراوان میکنند به امید آن روزی که یک معارف قوی و سالم داشته باشیم تا تمام مشکلات متعلمین و اساتید محترم حل گردد.



برای خواندن مطالب قبلی ام میتوانید پیوند زیر را دنبال نماید:


http://www.filmannex.com/AmirAliSherNawaie 


رویا سروری



About the author

AmirAliSherNawaie

Amir Ali Sher Nawaie was established in 1368. At first, it was both a male and female school but in different shifts until 1390. In 1390, it became a female school and students are now studying in three shifts. It has 29 classes, more than 4,000 students and 155 teachers.…

Subscribe 0
160