داستان سرایی دیجیتالی – یک ترفند قدرتمند برای دانش آموزهای افغانستان با برنامه فلم اگزمر

Posted on at


چی مدت وقت را هر روز در خواندن مقاله و اخبار بصورت آنلاین سپری میکنید؟


 من تقریبا به یک تعداد تارنماهای مشخص خو گرفته ام و هرروزه از آنها بازدید میکنم و مقاله های تازه ای شانرا میخوانم. دوست دارم که موضوع های به روز تارنماهای (Fast Company),(Mashable)  و (Techcrunch) را بخوانم.


به تازگی یک مقاله ای بسیار جالبی از تارنمای (Mashable) با عنوان "داستانگویی دیجیتالی تغیرات اجتماعی را رقم میزند" خواندم. در این مقاله واژه داستان سرایی دیجیتالی برایم بسیار قوی و ژرف بنظر میرسد.



میفهمم, چی احساسی دارید, مطمئن هستم که با واژه داستانگویی نخستین چیزی که به ذهن شما میرسد, انبوه کاغذها,نشسته روی صندلی, خیره به یک نکته ای و متمرکز روی موضوعی که میخواهید بنویسید, اند. این روش را همه دوست ندارند. چون زمان و تلاش زیادی میخواهد تا به اهداف خود برسید. اما مضطرب و نگران نباشید. میخواهید داستان بگویید؟  پس بیایید این را باهم انجام دهیم که چگونه بصورت کارا و به آسانی از عهده آن برآییم.


حالا زمان سود بردن از روش داستان گویی دیجیتالی است. آیا تا حالا در مورد این جمله شنیده اید؟  یک تصویر بیانگر هزاران واژه است.



بله, داستانگویی دیجیتالی بیانگر داستان شما با استفاده از درونمایه های دیجیتالی مانند تصویر, صدا و ویدیو است تا یک فلم و یا نگارستان بسازید.  ترکیب تصویرهای باهم با هدف ارائه شان به بینندگان مانند داستانیست که میخواهید آنرا بشکل نوشتاری بیان کنید.


تماشای این تصویر احتمالا بیننده را بیشتر درگیر آن خواهد کرد. به باور من کاربران نسبت به داستان های نوشتاری با داستانهای دیجیتالی بیشتر درگیر میشوند, طوریکه ممکن است شما زمانکیه دارید این بخش کتاب را میخوانید آنرا تصور کنید," روز آفتابی بود و من برای رفتن به یک جزیره زیبا قایق گرفتم." بعدا وارد همه جزئیات آن شوید. ما در حال شروع برنامه فلم اگزمر (Examer) برای دانش آموزها در افغانستان هستیم. اگر داستانی برای بیان دارید, از توانایی های رسانه ای دیجیتالی خود برای تمام جهان استفاده کنید و مردم را از این برنامه خود آگاه کنید.  به امید دیدن دانش آموزهای افغانستان با داستانهای دیجیتالی شان به همکاری برسیه های اگزمر(Examer).



About the author

160