اهمیت پلان درتدریس

Posted on at


 


پلان یک امر ضروری در انجام هر امری می باشدچه بسا که آن امر تدریس باشد چون داشتن پلان در تدریس یک امر ضروری پنداشته میشود .وتدریس بدون پلان نامکمل وناقص است .


پلان به مثابه یک رهنما برای یک مدرس است چون هر قدر هم که ورزیده باشد بازهم در تدریس چیزی قابل پیش بینی نیست پس مدرس باید قبل از تدریس به آماده ساختن پلان بپردازد وآنرا مهم شمارد .


پلان یعنی آمادگی ورهنمای که در جریان تدریس میتواند خیلی موثر تمام شود .  پلان باید بادقت کامل وسنجش آماده شود .


پلان به چند نوع است پلان سالانه ,ماهوار ,هفته وار,روزانه ,وساعت وار که هر کدام به نوع خود مهم به شمار میرود وکامل کننده یکدیگر اند.



برای ساختن یک پلان برای یک تدریس خوب باید چه نکاتی را در نظر بگیریم ؟؟؟


اگرمیخواهیم یک تدریس موفق وهمه جانبه داشته باشیم باید نکات آتی را مد نظر بگیریم .


1-مشخص نمودن زمان برای تدریس است  باید مشخص شود که در اجرای یک پلان درسی کامل چقدر زمان باید در نظر گرفته شود تا با کمبود یا ازدیاد وقت مواجه نشویم.


2-مشخص نمودن اهداف موضوع است چون در اول راه باید مشخص شود که در کدام مسیر باید رفت . ودر این صورت زود تر میتوان به هدف تعین شده رسید .


3-مشخص نمودن میتود ها وروشهای تدریس      .در هر مقطع سنی وزمانی که تدریس داشته باشیم نیاز است تا از روشها ومیتودهای نوین تدریسی استفاده نمائیم  چون هر قدر که یک مدرس ورزیده باشد استفاده از روشهاتدریس او را موفق ار میسازد.



4-آماده ساختن مواد درسی      . برای اینکه یک تدریس کامل همه جانبه داشته باشیم باید طبق موضوع تدریسی مان ماد درسی لازمه را هم داشته باشیم چون استفاده از مواد درسی در تفهیم درست مطلب در اذهان تاثیر به سزای دارد . البته باید این را مد نظر بگیریم که مواد درسی مطابق وهماهنگ با موضوع باشد ومفید واقع شود .



5- نتیجه گیری     .  در آخر مدرس باید از میان اهداف موضوع یک هدف کامل وهمه جانبه را مشخص نماید تا طلاب با نتیجه گیری از مطالب تدریس شده به هدف مشخص شده برسند وتدریس کامل شود .


داشتن پلان باعث موفقیت چشمگیر در امر تدریس میشود ورعایت آن ضروریمیباشد .


 


 



About the author

nazakat25

نزاکت آزرم متولد شهرهرات 1372
محصل شرعیات
وظیفه معلم

Subscribe 0
160