سود بردن از وقت و پند گرفتن از زمان-بخش دوم

Posted on at


انسان باید شکستی که در زندگی  می خورد از آن عبرت بگیرد و آنرا سرمشق زندگی اش و آینده اش قرار دهد چنانچه الله(ج) می فرماید «اولا يرون في كل علم مرة او مرتين ثم لا يتؤؤن و لا هم يذكرون»


ترجمه:


«آیا منافقان نمی دانند که در هر سالی یک بار یا دوبار یا دو بار (و بلکه بیشتر) مورد آزمایش قرار میگیرند (و بلاهی از قبیل: کشف اسرار و ظهور احوال و پیروزی مومنان و شکست کافران می بینند ولی) بعد از آن (همه گرفتاریها و آزمونها از کرده ها و گفته های زشت خود دست نمی کشند و) توبه نمیکنند و عبرت نمیگیرند و بیدار و هوشیار نمیشوند»


بعضی از انسانها وقت را به فراموشی و آرامش می کشند اینان احمقانی هستند که با عمر خود بازی می کنند چنانچه حسن بصری میگوید (هر روزی که سپیده می دمد یکی از طرف حق ندا می زند: ای فرزند آدم، من آفریده جدیدم و بر رفتار و کردار شما شاهدم پس از من با احمال صالحانه ات توشه ای برگیر زیرا من تا روز قیامت بسوی تو بر نمیگردم)



بعضی از گروهان هستند که اوقات فراقت خود را در کار های بیهوده می گذرانند نه تنها وقت خود را ضایع میکنند بلکه وقت طرف مقابل را نیز می کشند چنانچه پیامبر الله می فرماید«نعمتان مغبون كثير من الناس:الصحة و الفراق»


ترجمه:


«دو نعمت است که بیشتر مردم در آنها مغبون هستند یکی تندرستی و دیگری اوقات فراقت که قدر هیچ کدام را نمی دانند»


یکی از راه های پیش گیری از ضایع شدن وقت در دین اسلام سحر خیزی است و این بر ما واجب و فرض است که بیداری کامل قبل از طلوع خورشید داشته باشیم در حدیثی آمده است «الهمباركلامتيفييكورها»


ترجمه:


«خداوندا سحر خیزی امت مرا مبارک گردان»



 


اما بعضی گروه خسران زده ای هستند که تا وقت چاشتگاه در خواب غفلت اند در حالیکه دیگران با زمان مبارزه میکنند.


دانستیم که انسان باید از گذشت زمان بهره ببرد و لحظات گرانبهای خود را در کار های بیهوده سری نکند آنرا بزرگترین فرصت و بزرگترین سرمایه خود بداند این را بدانید ای مردم زمان یا دوست مهربان است یا دشمن لجوج و سخت.



برای خواندن مطالب قبلی فلم انکس لیسه مېرمن حیاتی میتوانید پیوند زیر را دنبال نماید:


http://www.filmannex.com/MirmanHayatiHighSchool/blog_post 


نویسنده: روحیدا حسن زاده



About the author

MirmanHayatiHighSchool

Mirman Hayati High School is one of the historical schools of Herat, Afghanistan. It was established in 1340 (1961). This school is located in the center of Herat city, on Shahid Mirwais 28 Street. It has 1,810 students in two shifts and 50 teachers. This school was first reconstructed by…

Subscribe 0
160