هرات درخشنده شهری در خراسان

Posted on at


رنسانس شرق ویا هرات باستان یکی از شهرهای مهم و زیبای باستانی در غرب افغانستان موقعیت دارد این شهر زیبا وباستانی ،پایتخت تمدن بشریت ،شهر علم و فرهنگ درین اواخر از جمله هزارویکمین زیبا شهر جهان معرفی شده است.


درین شهر دیروزی ها کاروان سرا های بسیار بزرگ ،مسجد های زیبا ،آبشار های قدیمی ومدارس علوم دینی وجود داشت که می توان به تمدن وفرهنگ این خطه باستانی اشاره کرد


.


مساجدی با گلدسته های سر بفلک کشیده وکاشی های مرغوب که مسمانان این شهر در پنج وقت نماز به عنوان عبادت گاه استفاده میکنند مانند: مسجد جامع بزرگ هرات را که میتوان ازآن نام برد.


کاروان سرا های که دیروز به عنوان مرکز بود وباش تجار خرید و فروش اموال که از اطراف و اکناف این سرزمین می آمدند،استفاده میکردند.


جاده ابریشم یکی از جاده های پرپیچ و خم این شهر محسوب میشود که کاروان ها شام ،عراق،مصر،سوریه از آن مواصلت می نمودند.


منارهای مصلای سر بفلک کشیده که زمانی به عنوان گلدسته های مدرسه سلطان حسین عرض اندام می نمود ،یکی از نماد های زیبای هرات باستان است .ارگ تاریخی با برج باره های بزرگش مرکز فرمانبرداری این سر زمین می باشدکه می توان هرات را به عنوان زیباترین ،باستانی ترین ،متمدن ترین شهرهای جهان نام برد.


هرات نه تنها شهریست که ما از آن به عنوان شهر برجسته در اندیشه خود می پروراننم بلکه همه کسانی که در رابطه به این شهر زیبا مملو از اطلاعات مادی ومعنوی اش میباشد.


به این امر معتقد اند خاک هرات دفن گاه بزرگان و بنده گان خاص خداوند{ج}است که ازعلما احوال وآثار اکابر این شهر اطلاع دادند،هرات باستان گهواره علم ودانش همواره بوده و است در زمان های گذشته علما و حکما این شهر از دانش معنوی و انسانی برخوردار بودند.


هم اکنون نیز در اطراف،اکناف وجوار کوچه و پس کوچه های این شهر بزرگان علم وتقوا وجود دارند که ما میتوانیم از آن ها بهره ببریم.


 



About the author

160