مصاحبه با خانم سلطانه نور لودین مدیره لیسه عالی آمنه فدوی

Posted on at


خانم سلطانه نور لودین مدیر لیسه عالی آمنه فدوی مدت ۷ سال می شود که بعد از سپری کردن امتحان PRR بحیث مدیر در مکاتب شهر چون لیسه نسوان منوچهری , لیسه نسوان سید نور محمد شاه مینه و هم چنان مدت دو سال می شود که بحیث مدیر لیسه عالی آمنه فدوی در خدمت فرزندان ملت افغان قرار دارد


.


قبل از این در لیسه احمد شاه محمود بحیث سرمعلم و بحیث مربی معلم (ترینر) نیز ایفای وظیفه نموده است و در زمان طالبان در کشور پاکستان شهر پشاور در مکتب خدیجه الکبری بحیث معلم ایفای وظیفه نموده است و برای تعلیم و تربیه خدمت نموده است.


خانم لودین از لیسه زرغونه فاغ گردیده و در رشته علم اجتماعی لیسانس خود را اخذ نموده اند.


سخنی چند از خانم سلطانه لودین:


من به دلیل علاقه ای که به معلمی داشتم این وظیفه مقدس را انتخاب کردم و از زمانی که به حیث استاد ایفای وظیفه میکنم ,در این دوره خاطرات بسیار شیرینی داشته ام و بهترین خاطره ام داشتن یک استاد خوب و مهربان بود که روناجان نام داشتند و من او را خیلی دوست داشتم و هم چنین داشتن یک تعداد معلمین که واقعا برای ما زحمت میکشیدند و سلوک مهربان جدی به کار داشتند بسیار یادم می آید


.


به نظر من انسان در زندگی اهداف زیاد و بلندی دارد و بزرگترین هدف من در زندگی اینست که یک انسان مفید و خدمتگار به فامیل, مکتب, جامعه ,وطن و بلاخره به شریعت باشم.و از لحظات فراغت استفاده های خوبی نمایم و شاگردان خود را به یادگیری بیشتر تشویق نمایم.


خواست من از دولت اینست که زمینه سازی بیشتر برای تعلیم و تربیه جوانان و نوجوانان نمایند, چون معارف ستون یک کشور را تشکیل میدهد , هم چنان دولت تمامی مراجعی را که جوانان با آن علاقه میگیرند و میروند را تحت نظر دشته باشند تا جلوگیری از مواردی گردد که به جوانان مضراست و در کنار تعلیم و تربیه زمینه سازی در قسمت مسایل فنی,تخنیکی و مسلکی نوجوانان و جوانان چه پسر باشد چه دختر بیشتر گردد تا هیچ فردی از جامعه از سهم گیری در روند تعلیمی,تربیتی,فنی,مسلکی و تخنیکی دور نمانند. و هم چنان برای متقاعدین محلات خوبی تنظیم شود تا از نا امیدی در دنیا حخارج شوند, چنانچه در سایر ممالک بیشتر به طبقه متذکره توجه زیاد بعمل میآید.


از نظر من دولت سهولت های زیاد درسی را برای شاگردان و محصلین فراهم نموده است به طور مثال : ایجاد لابراتوار های مجهز, کتابخانه های مجهز و فعلا اتاق های کمپیوتر و غیره.



و در قسمت اتافق کمپیوتر , معارف دوستان را مسئولین معارف زیاد جذب نموده است که از جمله شرکت افغان سیتادل که واقعا موسسه خدمتکار وسایل تعلیم عصری میباشد که لیسه آمنه فدوی را از لحاظ کمپوتر و تجهیزات غنی ساختند.


ایشان در گفته های خود افزودند که دوست دارند تا به کشور هاییکه از لحاظ تعلیم و تربیه در سطح خوبی قرار دارند سفر نمایند به خصوص کشور ترکیه و مصر تا شیوه های تعلیم و تربیه شاگردان آنها را از نزدیک مشاهده نماید.اما همانند هر افغان مسلمان دیگر بیشتر دوست دارند تا به کشور عربستان سعودی برای ادای حج بیت الله شریف سفر نمایند.


در سوال دیگری که راجع به علاقه مندی در رشته هنر است ایشان چنین پاسخ دادند:


سوال خوبی است اینکه به کدام هنر علاقه دارم؟ در جواب باید بگویم که من یک خانم هنر دوست هستم و از جمله به هنر شعر سرایی علاقه به خصوص دارم و در دوران جوانی یک تعدا اشعار سروده ام ولی حالا هرگز فرصتی برای آن ندارم


.


هنر خطاطی, آشپزی, مدیریتی, هنر تدریس نمودن, هنر سخنرانی, هنر حل منازعه, و غیره همه چیز هایی است که اکر هنر آن را کسی نداشته باشد , چه زندگی مسلکی باشد و چه زندگی فامیلی نمیتواند آن را به گونه درست پیش ببرد.


پس هر چیزی که یاد داشته باشیم اما هنر تطبیق آن را یاد نداشته باشیم موفق نخواهیم بود زیرا هر کاری به نحوه خود یک هنر است.


وی افزود: آن چه را در کار دوست دارم پابندی و هماهنگی میباشد به خاطریکه بدون آن سکتگی و عقب مانی در کار , درس و غیره به وجود می آید و هم چنان صداقت و امانتداری را در وظیفه در بین همکاران و اجتماع دست دارم.


یکی از بزرگترین آرزوهای من اینست تا افراد سالم به جامعه تقدیم شود و قابل یاد آور است که شاگردان خود را مانند اولاد دوست دارم و شدید متوجه پیشرفت و تشویق ایشان میباشم.



آنچه مرا متاثر میسازد نشستن جوانان و نوجوانان در مجالس و مصروفیت هایی است که آنها را از تعلیم و تربیه دور نگه میدارد.به خصوص با دیدن بعضی از فیلم ها و برنامه های تلویزیونی که ضرر شدید برایشان داشته و مانند امراض ساری به جامعه انتقال میشود. اما از سوی دیگر جوانانی که مصروفیت های سالم داشته و خود را در تحصیل مسایل دینی, عصری و خدمت نمودن عادت داده و باعث پیشرفت علم و اخلاق شان میگردد , باعث خوشنودی ام میگردد.


در رابطه با پروژه وامن انکس و شکرت افغان سیتادل باید اظهار سپاس و امتنان نمایم که پروژه مفید و موفق بوده , چون ایجاد و فعال ساختن اتاق کمپیوتر با تزئین زیبا و در کنار آن دایر نمودن کورس کمپیوتر برای بلند بردن سطح دانش شاگردان , تحرک بیشتر نسبت به سالهای کذشته بودجود آورده است.


این پروژه با این خدماتی که برای طبقه اناث نموده است باعث سربلندی و افتخار جامعه ما است و امید است که این خدماتشان برای همیش پایدار بماند.


وامن انکس



About the author

womensannex-kabul

Women's Annex Kabul is a blogging and film platform that empowers the women and children of Central Asia with a "pay for content" model where bloggers and filmmakers get paid based on their Buzz (performance) Score. Monthly payouts on Women's Annex can range from as little as $5 per month…

Subscribe 0
160