حامیان کرزی خواهان به تعویق انداختن انتخابات اند

Posted on at


واشنگتن‌پست، در مطلبی که به تاریخ اول اگست 2013 منتشر کرده است، می‌گوید که حامیان کرزی خواهان به تعویق‌انداختن انتخابات اند. این نشریه با اشاره به اینکه تنها تنها هشت ماه به برگزاری انتخابات مانده است، می‌نویسد که قدرتمندان محلی در جنوب افغانستان اصرار دارند که رییس‌جمهور کرزی قدرت را در سال 2014 رها نکند. نویسنده‌ معتقد است که این تصمیم می‌تواند پروسه‌ی خروج نیروهای امریکایی را با پیچیدگی مواجه سازد.


به گفته‌ی واشنگتن‌پست، رهبران افغان در جنوب، از طریق گردهم‌آیی، تظاهرات و یا صحبت‌های انفرادی خواهان تداوم ریاست‌جمهوری کرزی شده اند. برخی می‌خواهند که انتخابات تا چند سال به عقب بیفتد. استدلال این عده بر آن است که امنیت به حدی خراب است که اشتراک مردم جنوب در انتخابات را محدود می‌سازد. برخی دیگر می‌گویند که کرزی بهترین فرد برای ریاست جمهوری است و باید اجازه داشته باشد که بار سوم نیز برای احراز کرسی ریاست جمهوری رقابت کند. این در حالی است که قانون اساسی اشتراک او را تنها برای دو بار محدود ساخته است.


توریالی ویسا، والی قندهار، به واشنگتن‌پست خروج نیروهای بین‌المللی را وقت مناسبی برای تغییر رهبری نمی‌داند و پیشنهاد می‌کند که انتخابات باید برای حدود دو سال به تعویق بیفتد و کرزی در وظیفه‌اش باقی بماند.


واشنگتن‌پست می‌نویسد که هرچند کرزی به طور عام انکار کرده است که بعد از ختم دوره‌اش بر سر قدرت خواهد ماند؛ اما عده‌ی زیادی از ناظران بین‌المللی در این سخن او دچار تردید هستند. حتی عده‌ای از مقامات ارشد افغانستان به شمول کسانی در کابینه‌ی کرزی، معتقداند که وی طرح دارد تا انتخابات را به تعویق اندازد.


مقامات امریکایی می‌گویند که در صورت به تعویق‌افتادن انتخابات، حمایت درازمدت از افغانستان، به شمول میلیاردها دالر کمک مالی، متوقف خواهد شد. این مقامات می‌گویند که پیام خود را در ملاقات‌های خصوصی برای کرزی انتقال داده اند.


جنرال جوزف دنفورد، عالی‌ترین فرمانده امریکایی در افغانستان ماه گذشته در یک مصاحبه گفت که وی نمی‌تواند تصور کند که انتقال موثر در سال 2015، بدون  اینکه انتخابات به عنوان یک امر مهم در سال 2014 انجام شود، امکان‌پذیر باشد.


مقامات امریکایی ادعا دارند که انتقال آرام قدرت در انتخابات سال آینده برای ثبات افغانستان مهم است. اگر کرزی دوران ریاست جمهوری خود را تمدید کند، این سوال را در میان مقامات امریکایی به میان می‌کشد که آیا باز هم نیروهای امریکایی برای حمایت از رژیمی که به طور آشکار قانون اساسی مورد حمایت امریکا را نقض می‌کند، باقی بماند.


بااینهم، به نوشته‌ی واشنگتن‌پست، درخواست اخیر از جانب مناطق جنوب افغانستان که خانه‌ی اجدادی کرزی و منبع قدرت او محسوب می‌شود، بیانگر فشاری است که کرزی در صورت تصمیم به کناررفتن از قدرت مطابق تقسیم‌اوقات روبه‌رو خواهد شد.


در ماه جون، حدود 800 تن از بزرگان قبیلوی، رهبران مذهبی و مقامات حکومتی در همایشی در ستدیوم ورزشی لشکرگاه، مرکز هلمند، گرد آمدند و هشدار دادند که طالبان هزاران تن از مردم محل را از رأی‌دادن در انتخابات ماه اپریل باز خواهند داشت.


مولوی مهردل، یکی از بزرگانی که در همایش اشتراک کرده بود، در مصاحبه‌ای گفت که اگر سال آینده انتخابات برگزار شود تنها 20 در صد از مردم رأی خواهند داد.


در ولایت قندهار، حدود یک هزار مرد در مزرعه‌ای در دره‌ی ارغنداب گرد آمدند. به همین ترتیب، همایشی دیگر در همین ولایت که متفنذان قومی در آن اشتراک داشتند، عین موضوع را مورد تأکید قرار داد.


سخنگوی کرزی حاضر نشد در مورد همایش‌های اخیر که از کرزی خواهان حفظ ریاست‌جمهوری هستند، اظهار نظر کند.


مناطق جنوب به دلیل اینکه خاستگاه طالبان است، تا حدودی مهم تلقی می‌شود و اگر حکومت نتواند بر این مناطق حاکمیت داشته باشد، شورش‌ها دوباره جان خواهد گرفت.


بااینهم، برخی از اهالی جنوب بیشتر به دلایل شخصی از تمدید حکومت کرزی حمایت می‌کنند.احمدشاه ساحل، رییس جمعیت جنبش جوانان که به برگزاری همایش ارغنداب کمک کرد، می‌گوید که «هیچ کاندیدای مورد اعتمادی وجود ندارد. ما از کرزی می‌خواهیم که قانون اساسی را تغییر دهد تا بتواند حکومت کند.»


ساحل روزهایش را با کار روی کامپیوتر لب‌تاپی سپری می‌کند که عکس بزرگی از احمدولی کرزی، برادر حامدکرزی که در سال 2011 کشته شد، بر آن نصب است. ساحل فقط چند حویلی دورتر از خانه‌ی شاه‌ولی، برادر دیگر کرزی، زندگی می‌کند. این ساحه‌ی مسکونی چندین‌میلیون‌دالری توسط چندین عضو خانواده‌ی کرزی ساخته شده اند.


اثر نفوذ خانواده‌ی کرزی بر قسمت‌های زیادی از قندهار مشهود است و خیلی‌ها هراس دارند که این خوش‌بختی و قدرت بعد از انتخابات آینده از دست‌شان خواهد رفت.


ساحل نگران این است که اگر تاجیک‌های شمال در انتخابات ماه اپریل برنده شوند، پشتون‌های جنوب قدرت خود را از دست خواهند داد.


ایستادگی در برابر فشارهای جنوب موقعیت کرزی را در میان قبایل جنوب که منبع اقتدار خانوادگی او محسوب می‌شود، با خطر مواجه خواهد ساخت. بسیاری از کسانی که تقاضای تمدید ریاست جمهوری او را دارند، در طول دهه‌ی گذشته نقش مهمی را در حفظ قدرت او بازی کرده اند.


شیرمحمدآخوندزاده، والی سابق هلمند و یکی از رهبران بانفوذ قبایلی، به واشنگتن‌پست می‌گوید: «اگر شرایط به همین گونه باشد، انتخابات تنها در شهرها برگزار خواهد شد، اما هیچ انتخابات شفاف و روشنی در جاهای دیگر وجود نخواهد داشت. فکر می‌کنم مناسب خواهد بود که انتخابات برای دو یا سه سال دیگر به تعویق بیفتد تا وضعیت مناسب‌تری به وجود آید.»


در سال 2009، خشونت و تهدیدهای طالبان بسیاری از افغان‌ها را از صندوق رأی دور نگه داشت. پشتون‌های جنوب می‌گویند که آن‌ها به گونه‌ای غیرمناسب از قدرت شورشیان در قندهار و هلمند متأثر شدند. آن‌ها می‌گویند که چهال سال بعدتر وضعیت هم‌چنان تغییر نکرده است.


حاجی آغا لالی رییس شورای ولایتی قندهار می‌گوید: «اگر انتخابات برگزار شود، طالبان رأی پشتون را خفه خواهند کرد. باید صبر کنیم.»


اما دیگران می‌گویند که امنیت بهبود یافته و این‌گونه توجیهات برای تأخیر انتخابات صرفاً به خاطر آن است تا منافع سیاسی پشتون‌ها حفظ شود. مقامات امریکایی می‌گویند که امنیت برای اینکه انتخابات عادلانه‌ای برگزار شود، مناسب است.


http://www.washingtonpost.com/world/karzai-backers-seek-delay-in-afghan-vote/2013/07/31/bbd0f784-f86a-11e2-a954-358d90d5d72d_story.html



About the author

AzizRoyesh

Aziz Royesh was born in 1969 and has lived through harsh times of his country. He has narrated his story in a book titled "Let Me Breathe"!

Subscribe 0
160