در اين ميان چگونه میتوان از بهبود وضعيت زنان و به طور کل مردم هرات سخن گفت؟

Posted on at


وضیعت حقوقی , اجتماعی , اقتصادی و آموزشی سبک رنده گی زنان نسبت به قبل تغییر کرده است .

سالانه هزاران نفر از دختران و زنان فارغ التحصیل از موسسات آموزش عالی و متوسط برای دریافت کار در سازمان های دولتی و غیر دولتی در نظر گرفته شده اند .به گفته ثریا دلیل, ریس بخش پشتیبانی از  زنان کمیسیون مستقل حقوق بشر در هرات , 4905 زن در حال کار در سازمان  های مختلف دولتی و غیر دولتی استان هرات هستند .در میان 4374 معلم مدرسه , 59 اساتید دانشگاه هستند و بقیه در حال کار در سازمان های مختلف دولتی , تجاری , داخلی و خارجی هستند .بر اساس برنامه انکشاف ملی افغانستان  , 30 % از زنان افغان در دفاتر دولتی اداری استخدام و اولویت و به دنبال کار اند . 

بنیاد توسعه مجسمه زنان در جنبه های اجتماعی و اقتصادی از اتحادیه های مختلف تجاری زعفران و زنان کسب و کار از ماشین شخم زنی و علف هرزه کنی نشان میدهد .کمیسیون مستقل حقوق  بشر ولایت هرات , همراه با برخی از سازمان های دیگر , بر این است که کار برای ارتقا ظرفیت زنان  انجام برنامه های مختلف آموزنده از طریق کارگاه ها و سیمینار ها در شهر و ولسوالی های هرات برای افزایش آگاهی زنان برای بدست آوری حقوق آنها است .

خانم دلیل  افزود که در این سال 197 مورد طلاق که افزایش قابل توجهی در وجود مقایسه با سال گذشته نشان می دهد او آن را به عنوان نشانه ای از بهبود شناخت زنان از حقوق خود نسبت داده است . اولین سر پناه زنان در سال 2005 تاسیس شد و پناهگاه عمومی سازمان صدای زنان در سال 2007 ساخته شد  . دختران و زنانی که مجبور  به فرار و ترک خانه های خود میشوند  , در سازمان صدای زنان پناه آورده و میتوانند پس از مذاکره با خانواده  های خود  به خانه های خود باز گردند. 

  در همین حال  , یک خط کمک برای کمک دختران زیر سن قانونی  در معرض خشونت و آثار سنگین تاسیس  شده است .

پاسخ به سوال در مورد کارشناس بهداشتی برای زنان , خانم دلیل گفت : ساخت  یک کارشناس بهداشتی  برای زنان در طرح توسعه  امور زنان و شرکت ایتالیالیایی NGO قول داد که به ساخت آن در آینده  نزدیک در نظر گرفته شده است .

  متاسفانه  , علاوه بر بهبود در زنده گی زنان میزان خشونت  خود سوزی در خانواده , اخیرا افزایش یافته است . خشونت خانواده گی  , ازدواج های اجباری  و زیر سن  قانونی  , مشکلات  اقتصادی , اعتیاد و عدم آگاهی مردم از حقوق  زنان  , مهم ترین عوامل خشونت در جامعه هستند . به گفته تحلیلگران , ثبت ازدواج  , افزایش آگاهی عمومی از حقوق زنان در جامعه از طریق رسانه ها و مساجد , تعقیب مجرمان  , دسترسی زنان به آموزش و پرورش و بهبود وضیعت اقتصادی در جامعه می تواند  نقش بسیار مهمی در کاهش خشونت در کوتاه مدت بازی و حذف خشونت ها در دراز مدت است .

بازم مثل همیشه یک چیزی میخواهم بگم ( زن موجودیست که زنده گی را تغییر میدهد , مشکلات زیادی را در راه های مشکل  می پیماید , زن میوه نو رس خوشبختیست )  .....

فردینا عالمیار



About the author

fardinaalemyar

She is Fardina Alemyar, a student in eleventh class in Mahjuba Herawi High School.She was born in 1996 in Herat city Afghanistan. she live in Ferdowsi street .She is studying DEl (Diploma in English Language) in HTC. She is a favorite of Volleyball, reading books and writing.and she is a…

Subscribe 0
160