بحران مخاطب در رسانه های جمعی

Posted on at


 

وقتی به تاریخ بشر نظر اندازی شود، دیده می شود که از بدو خلقت انسان، رسانه وجود داشته است رسانه ها در چند سال گذشته به گونه ی امروزی نبوده بلکه پیشرفت رسانه های امروزی پس ازسپری شدن یک دوره ی منظم وتدریجی به حالت کنونی رسیده اند. دانشمندان به این باوراند که تمام پیشرفت جهان امروزی محصول اطلاع رسانی درست و به موقع خاصی بوده است این دانشمندان قرن بیست ویک را بخاطر عصرارتباطات می گویند؛ طی چند دهه ای اخیر، آن انسان ها شاهد رشد
قابل ملاحظه ی رسانه ها بوده اند.

انسان همیشه تشنه ی به دست آوردن اطلاعات در مورد های گوناگون بوده و وقتی به آثار تاریخی رو آوریم دیده می شود که اقوام و قبیله های مختلف برای به دست آوردن اطلاعات درمورد طبیعت، حیوانات و اقوام ساکن درچهارطرف آنها زندگی داشتند، نماینده های را می فرستادند تا درباره ی آنها اطلاعات به دست بیاورند این نماینده ها پس از روزها، ماه ها و حتا سال ها پژوهش اطلاعات مفید را کسب و به سایر اعضای قبیله می رساندند و اعضای قبیله با دست یافتن به اطلاعات و موضوعات، دست به کارمی شدند دیده می شود که بشر ازسابق دوست داشته تا به اطلاعات دست اول دسترسی حاصل نماید این خواسته ها همواره باعث شورشها، جدایی ها وجنگ ها می شد، بسیاری از موارد را آنعده اشخاصی که در رأس حکومت، قوم، قبیله و توده ی از مردم قرار داشت اطلاعات را در دسترس مردم قرار نمی دادند واین عامل باعث به میان آمدن مشکلات زیادی می شد.

به نظر می رسد در انتقال پیام، رسانه ها ازسابق تاکنون در رسانه های جمعی محدودیت های وجود داشته است، بدین اساس متن هذا متکی به چند فرضیه دانسته ویک تعداد دلایلی که باعث بحران مخاطب در رسانه های جمعی و رشد رسانه های اجتماعی خواهد شد، درمتن آتی مورد بحث است.

دلیل های که باعث بحران مخاطب در رسانه های جمعی شده است:

اول: مردم در رسانه های اجتماعی کمتر درسترسی دارند. هرچیز برای انسان خبرساز و یا خبردهنده است انسان دست  به گزینش بهترین رسانه می زند چون انسان ها فطرتاً تجدد گراست، ارتباط موضوع انترنت به عنوان پدیده ی جدید در دنیای رسانه چون سمی، بصری، چاپی، مولتی مدیا و... را دارا می باشد.

دوم: در دنیای ماشینیزم، امروز فرصت برای پیگیری مطالب در رسانه ها کم است، درغرب امروز براساس ثانیه مردم مصرف کاراند.

 سوم : ازآن جایی که رسانه های کلاسیک دارای محدودیت اداری ونیروی بشری می باشد زمینه اعمال سلیقه، سانسور، تفاوت پالیسی نشراتی و دیگر مورد ها را نیز درخود دارد و ازجانب دیگر رسانه های کلاسیک وابسته به شخصیت های حقوقی و حقیقی ازقبیل احزاب، سازمانها، دولت و شخصیت ها می باشد.

بناءً دلایل متذکره باعث می شود که واقعیت ها تحریف وحقایق به گونه ی وارونه به خورد، اما چنین نیست در رسانه های اجتماعی چون (فیسبوک، تویتر، یوتیوب و ...) آنچه را که افراد جامعه بخواهند می نویسند بدون کدام محدودیت، مسلماً واضح است وقتی که انترنت به مصرف شخصی مبدل می شود هرشخص قادر خواهد بود تا به مطالب روزمره و واقعه های جامعه به کمترین وقت دسترسی حاصل نمایند، پس رسانه های کلاسیک درکل دچارمحدودیت بوده و رسانه های اجتماعی روبه رشد است.دیدگاه اساسی در مورد رسانه های جعمی (رادیو، تلویزیون و مطبوعات) با رسانه های اجتماعی (فیسبوک، تویتر و یوتیوب) این است، رسانه های اجتماعی درحال جذب مخاطبان رسانه های جمعی بوده و با این رشد رسانه های اجتماعی جاگزین رسانه های جمعی شده و رسانه جمعی به مرور زمان ازبین می رود.



About the author

sebghat

I Sebghatullah of Faryab province, my native language is Uzbek, was born in a family of husbandry and Badansh in 1371. Courses currently taught at Kabul University journalism class got two. I work more accessible to calligraphy, painting, music and sport, and I'm interested in writing too. Genial Annex I…

Subscribe 0
160