فرهنگ شهر نشینی یعنی چه؟

Posted on at




زندگی در شهر ها با فراهم بودن امکانات و تسهیلات همه جانبه در عصر کنونی از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. این زندگی کردن در شهرها بالاخص در شهر های کشور های جهان سوم مانند افغانستان سیر سعودی خود را می پیماید، مردم از قریه ها و قصبات همه بخاطر مستفید شدن از تسهیلات شهری به شهر ها سرازیر می شوند  که این سرازیر شدن و روی آوردن اهالی قریه جات و دهات به شهر ها چهره شهر ها را رنگ و رخ دیگری می بخشد ، هرچند برخی از شهر ها با وجود کوچکی باز هم قابلیت پذیرش همشهری بیشتری را دارا می باشند اما مشکل اینجا با کثرت نفوس نه بل با فرهنگ قصباتی و دهاتی است. زندگی شهری که در بالا از آن یاد آور شدم لازمه یک مقدار آداب ، سنن و ارزش های شهری است که باید از طر ف افراد مراعت شود .


شهر کابل پس از چندین دهه جنگ و ویرانی که درکشور وجود داشت امروز از جمله شهر های پر جمیعت کشور به شمار می رود؛ نفوس کابل را در عصر کنونی بیش از پنج ملیون نفر تخمین کرده اند که شاید کمتر از دو یا سه صد هزار آن را مردمان اصیل و شهر نشین کابل تشکیل دهند بقیه تمام آنها بنا بر عوامل گوناگون چون نا امنی، بی کاری، فقر، نبود امکانات، خستگی از شکل زندگی سنتی و بومی، کمبود مراکز تعلیمی و صحی و... به این شهر آمده اند و به زندگی خود ادامه می دهند.


شهر کابلی را که 3 دهه قبل شاهد بودیم امروز دیگر او کابل نیست ؛ اصلاً اینجا فرهنگ شهر نشینی وجود نه دارد؛ مراعت نمودن نظافت و پاکی محیط از جمله موارد بسیار ضروری شهر نشینی و حتا تمام زندگی افراد است اما متاسفانه که امروز کابل فاقد این نظافت و فرهنگ شده است.


بیایید امروز کابلی را با کابلی که چند دهه قبل پدران ما زندگی می کردند مقایسه کنیم؛ چه فرهنگ شهر نشینی ای بود ، از نظافت شهر الی تفریح فامیل ها ، قدم زدن در خیابان های کابل، فرهنگ سینما رفتن فامیل ها، فرهنگ اخلاق اجتماعی، برگزاری جشن ها و... همه و همه نمایانگر یک فرهنگ عالی شهر نشینی بود ؛ اما امروز نه تنها که این چنین ارزش ها مراعت نمی شود بل چیز هایی به این فرهنگ عالی شهر نشینی ما افزوده اند که هیچ اصلاً قابل ذکر نیست.


برخی تنها و تنها فرهنگ شهر نشینی را در مراعت نمودن نظافت خلاصه می کنند در حالیکه چنین نه بل همه کردار، رفتار، طرز برخورد، مراعت نظافت، طرز لباس پوشیدن،اخلاق اجتماعی، مراعت نمودن قوانین نافذه همه و همه شامل این فرهنگ می شود. تعدادی منشا مراعت نمودن فرهنگ شهر نشینی را ناشی از از تربیه فامیلی می دانند این در حالیست که افرادی که از قریه جات به شهر ها می آیند بنا بر نداشتن سواد کافی و نا آشنا بودن با شهر ها چگونه تربیه شهر نشینی را در خانواده های خود آموخته باشند؟


با آنکه بی فرهنگی در شهر کابل به اوج خود رسیده است روز گذشته تعدادی از جوانان با به راه اندازی کمپاینی برای آموختن فرهنگ شهر نشینی همایشی را برگزار کردند و با وانمود کردن فرهنگ عالی شهر نشینی و پاک نمودن و جمع نمودن کثافات خواستند به دیگران نیز چنین فرهنگی را بیآموزند. این نه تنها وظیفه چند فرد محدود نیست این مسوولیت ایمانی و وجدانی هر شهروند افغان است که بر علاوه مراعت نمودن فرهنگ شهری به دیگران نیز چنین فرهنگی را بیآموزانند.



About the author

sharifafzal007

sharif afzal one of the womensannex writer Kabul Afghanistan

Subscribe 0
160