کتابخانه های دیجیتالی و فعالیت های هفته وار لیسه هاتفی

Posted on at


شاگردان مکتب لیسه هاتفی یک محفل ادبی در مکتب برگذار کرده بودند در این محفل ادبی رئیس معارف, مدریان از چند مکتب و استاد کمپیوتر نماینده از موسسه افغان سیتادل حضور داشتند. محفل ادبی راجب به سه شخص عالم, شاعر و بزرگواران دین مولانا عبدالرحمن هاتفی, خواجه عبدالله انصاری و مولانا عبدالرحمن جامی بود. و به شاگردان که این محفل برگذار کرده بودند جوایز و تقدیرنامه توسط مهمانان برایشان اعطاء کردند.


یک صنف جدید کمپیوتر آغاز شد در آن صنف تعدادی زیادی اشتراک کردند و فعلا مشغول آموزش سایت های اجتماعی هستند و تعدادی زیادی مشغول آموزش سناریو نویسی هسنتد.


به طور کلی، کتابخانه الکترونیکی، سازمانی است حاوی منابع خاص که نگهداری آنها، دارای ارزش زیادی بوده و لذا در آن راهکارهایی جهت گزینش، سازماندهی، ارائه دسترسی‌های کنترل شده، امکان توزیع، حفظ یکپارچگی و اطمینان از ماندگاری مجموعه اطلاعات در طول زمان، پیش بینی گردیده‌است. سهولت دسترسی به منابع و مقرون به صرفه بودن آن، امکان تبادل اطلاعات و منابع موجود با دیگر سازمانها، بکارگیری مکانیزمهایی جهت حفظ، گسترش و توسعه، توجه به مسئله مالکیت معنوی، از مهمترین ملاحظات در کتابخانه دیجیتال می‌باشد.


په کلی توکه٫ الکترونیکی کتابخانه هغه سازمان دی چی د ډیرو خاص منابع نه ډک٫ چی ساتل یی ډیر ارزښت لری


امروزه تکنالوژی معلوماتی بر اطلاع رساني احاطه دارد وهم اکنون ما شاهد تحولات و تغييرات اساسی در خدمات کتابخانه ، روش های ارائه معلومات و کاربرد تکنالوژی معلوماتی در جامعه هستيم . از جمله تأکيد بيشتر بر نياز استفاده کنندگان و دسترسی مستقيم آنها به معلومات الکترونيکی در قالب ديجيتالی می باشد . در واقع کتايخانه نقش بسيار مهمتری در چرخه انتقال معلومات پيدا کرده است . تکنالوژی معلوماتی بر شيوه هاي ذخيره و بازيابیمعلومات ، تأثير داشته است . از مهمترين ويژگی آن به کارگيری رايانه و نرم افزارهای کتابخانه ای است .ورود تکنالوژی  به کتابخانه ها ، کتابخانه های سنتی را دستخوش تحول کرده و زمينه را براي ظهور کتابخانه های خودکار ، الکترونيکی، ديجيتالی ومجازی فراهم کرده است .   کتابخانه مجازی چيست ؟ کتابخانه مجازي ، کتابخانه الکترونيکی،کتابخانه پيوسته ، کتابخانه رقمی ، کتابخانه بدون ديوار و کتابخانه شبکه ای ، همگي عبارات و اصطلاحاتی هستند که برای اشاره به کتابخانه های موجود در محيط شبکه ای مورد استفاده قرار مي گيرند . با اين حال هر کدام از اين موارد ، با توجه به زمينه و ويژگی های منحصر به فرد از بسط و توسعه کتابخانه سنتي تا کتابخانه کاملا خودکار و مستقل و يا ترکيبی از هر دو به هويتی مجزا و معين اشاره دارد .


کتابخانه مجازی مفهومی است بر بر مبنای دسترسی از راه دور به محتوا و خدمات کتابخانه ها و ديگرمراکز اطلاع رسانی ، مرکب از مجموعه ای از منابع روزآمد و پر استفاده در قالب چاپی و الکترونيکی و به همراه شبکه الکترونيکی دسترس پذير به کتابخانه های جهانی و اطلاعات تجاری و منابع دانش به منظور کاربری و اشاعه آنها.   كتابخانه مجازی: کتابخانه مجازی (الکترونيکی) کتابخانه‌ای است که در آن اسناد به جای کاغذ يا ساير رسانه‌های محلی به شکل الکترونيکی ذخيره شده‌اند. اساس اين کتابخانه‌ها ذخيره مدارک به شکل الکترونيکی و نيز استفاده الکترونيکی است. به اين صورت که هر فردی در هر نقطه با استفاده از يک کامپيوتر معمولی و يک خط تلفن بتوانند به تماميی اطلاعات يک کتابخانه عظيم دسترسی پيدا کند. از اين رو کافی است منابع را جمع‌آوری شده و در واحدهای حافظه در اين نوع کتابخانه‌ها قرار داده شوند. مجموعه روشها، خدمات و ساختارهای اطلاعاتی که باعث میشوند تا اطلاعات در قالب يک تکنالوژی نوين با دسترسی آسان، سريع، و گسترده ارائه شوند، کتابخانه مجازی نام دارد.



About the author

Hatifi-Herat

Established in 1938, Hatifi High School is one of the largest schools in Herat, Afghanistan and has 8300 students. The students attend the classes in rotations. The school offers 116 classes only for female students. Film Annex and Citadel are building an INTERNET classroom at Hatifi High School in June…

Subscribe 0
160