مشکلات اجتماعی جوانان

Posted on at




جوانان قشرعظیم  جامعه  را تشکیل می دهند که ازلحاظ  فزیکی وفکری دارای توانایی های زیادی می باشند، سرمایه گذاری کردن بالای این گروه بدون شک که آینده درخشان یک ملت را تضمین می کند.


این سرمایه گذاری ابعاد مختلف ووسیع  دارد که می توان از ایجاد نهاد های تحصیلی، فراهم کردن زمینه های شغلی وازبین بردن هرنوع فساد وایجاد یک فضای شایسته سالاری درهمه نهاد های دولتی وغیر دولتی می باشد. بد بختانه درشرایط فعلی افغانستان بیشترین مشکلات را جوانان دارند، که می توان از بیکاری، بی سوادی، فقر، اعتیاد به مواد مخدر، مشکلات خانوادگی یاد آوری کرد. همه این عوامل به نحوی با همدیگر ارتباط دارند. طوری که شاهد هستیم همه ساله به صد ها جوان از مکتب ها فارغ شده وبعداز سپری کردن امتحان کانکور بنابراین که نهاد های تحصیلی عالی افغانستان ظرفیت جذب همه آنها را ندارند بی نتیجه می مانند، این شکست جوانان اولین گامی است که آنها را به سوی بد بختی می کشاند. هم اکنون دیده می شود که  صدها جوان به سبب بیکاری وتنگ دستی به کشورهای اروپایی رفته ودریک شرایط خیلی بدی زندگی را ادامه می دهند، درحالیکه این سرزمین درحال حاضر به این قشر نیرومند ضرورت بیشتر دارد.


این موضوع را باید بپذیریم که جوانان افغانستان قربانی تشنجات وجنگ های چندین ساله شده اند، جنگ هایی که منشع اصلی آن تعصبات لسانی، قومی، مذهبی و قدرت طلبی های احزاب، گروه ها وسازمان های داخلی وخارجی است. علآوه برآنکه جوانان از تمام امکانات مادی محروم بوده اند اما بازهم تعداد زیاد از آنها توانسته اند با وجود مشکلات فوق الذکر از دانش و تکنالوژی عصرنوین خود را آگاه کرده و از آنها جهت ساختن زندگی هرچه بهتر بهره مند شوند .این یک موضوع روشن است که شرایط  زندگی برای یک جوان افغان تا یک جوان اروپایی چقدر تفاوت دارد


هم ازلحاظ مادی وهم معنوی، بازهم جوانان با تمام مشکلا ت مبارزه کرده همه مشکلاتی که در اجتماع فرا روی آنها است آنها را زیر پا کرده برای بدست آوردن موفقیت، صلح، امنیت ویک کشور سعادتمند جد وجهد می کنند، با امکانات اندکی که در دسترس دارند جهت ساختن آینده خود، خانواده، جامعه و این سرزمین کار وپیکار می کنند.


سمیع شریفی



About the author

sami2014

Kabul University,
Faculty of Journalism

Subscribe 0
160