آیا لویه جرگه خواهد توانست که زمینه را برای امضا توافقنامه امنیتی میان افغانستان وایالات متحده امریکا مساعد سازد؟

Posted on at


افغانستان از جمله کشورهایی است که در طول تاریخ شاهد تشنجات، جنگ ها وتجاوزات کشورهای بیگانه بوده است. که بااین همه مشکلات مردم آزادی خواه این سرزمین هیچگاه دست از مبارزه نکشیده اند، بلکه با جان و مال خود ازاین مرز وبوم  دفاع کرده اند.


یکی از راه هایی که مردم افغانستان جهت حل مسایل سیاسی برگزیده اند ایجاد لویه جرگه های اضطراری می باشد، که دراین جرگه ها سران وبزرگان اقوام مختلف از تمام گوشه وکنار این سرزمین دورهم جمع شده تا برای بزرگترین معضلات راه حل منطقی را زمینه سازی کنند. که قرار است چنین یک جرگه مردمی در چند روز بعد در شهر کابل برگزار شود که موضوع آن امضا توافقنامه امنیتی با ایالات متحده امریکا می باشد، این در حالیست که بیشترین شهروندان این کشور با امضا این توافقنامه  مخالفت دارند زیرا گفته می شود که تعدادی ماده های آن در مخالفت با قانون اساسی و دیگر قوانین نافذه کشور قرار دارد.


که یکی ازاین ماده ها عبارت از ماسونیت قضایی سربازان خارجی در افغانستان است. که در هیچ صورت این امر پذیرفتنی نیست چون از ریس جمهور شروع الی یک شهروند عادی این کشور بااین خواست امریکا نمی خواهند لبیک بگویند. به صورت کل نمی توان تمام ماده های این توافقتامه را رد کرد زیرا دیده می شود تا اندازه یی خواست هایی افغانستان نیز در آن مد نظر گرفته شده است. در گذشته های نه چندان دور نیز دراین مورد از طریق رسانه گفت وشنود های زیادی با بزرگان ودولت مردان کشور صورت گرفته بود که                                                                                                                                                          هرجناح وهر شخص بنابر جهت گیری های خاص شان به این مسله پرداخته و امضا آنرا کاملا به ضرر این مردم می دانستند.


اما باید اظهار نمایم که ایجاد چنین یک جرگه بزرگ ملی برای حل چنین یک مشکل ملی وبین المللی برای سرنوشت مردم افغانستان نهایت ضروری بوده تا از جهت گیری های هدفمندانه ومغرضانه  احزاب، گروه ها وسیاسیون نسبت به این مسله جلوگیری کرده وبراین مسله با دقت وتفاهم نظر پرداخته تا راه مناسب ومنطقی را دریابند، تا درجنب اینکه آزادی واسقلالیت ما نباید پامال شود باید زمینه  هموار شدن یک مسیری بوجود بیاید که همه مردم مظلوم ورنج دیده این خاک آهسته آهسته درآن مسیر گام بگذارند وافغانستان عزیز مان را از لست سیاه  کشورهای  بدنام وعقب مانده جهان برای همیشه پاک سازند.


سمیع شریفی 



About the author

sami2014

Kabul University,
Faculty of Journalism

Subscribe 0
160