نقش سریال های خارجی در ترویج فرهنگ های بیرونی در کشور

Posted on at


 


از آنجاییکه فرهنگ به تمام ارزش های مادی و معنوی یک اجتماع و یک کشور اطلاق می شود در واقع همه دارو نه دار یک اجتماع عبارت از فرهنگ است. غنامندی هر اجتماعی از فرهنگ غنی آن جامعه هویدا می شود پس گفته می توانیم که فرهنگ از با ارزشترین سرمایه هر اجتماعی به شمار می رود هر اجتماع ، هر ملت و هر کشور فرهنگ به خصوص خود را داشته می داشته باشد که این فرهنگ شامل تمام رسم و رواج، عنعنات، عرف و ... می شود فرهنگ بطور کل به دو بخش تقسیم می شود یکی فرهنگ مادی و دیگری معنوی ؛ هرچند امروزه جهانیان در صدد تسخیر فرهنگ های دیگران هستند در واقع این تسخیر در بعد معنوی فرهنگ ها صورت می گیرد با آنکه پخش و نشر فرهنگ های مادی خود در پی تسخیر فرهنگ معنوی اجتماع دیگر هستند.


از آن جاییکه در قرن 21 و عصر تکنالوژی زندگی می کنیم و امروز دیگر جایی و ظرفیتی برای جنگ فزیکی و رو در رو مثل دهه ها و قرن های گذشته وجود نه دارد همه جا را جنگ روانی، تبلیغاتی و رسانه ای فرا گرفته است . بدبختانه کشور ما هم پس از چندین دهه جنگ فزیکی طعمه چنین جنگ روانی بین ابر قدرت ها قرار گرفته است و هر کشوری درپی آن است تا بتواند رسانه های کشور را در سلطه خود داشته و تسخیر نمایند. از ابر قدرت ها گرفته تا ضعیف ترین کشور جهان و منطقه همه و همه در صدد ترویج فرهنگ های خود در این کشور هستند آله ای که این ابر قدرت ها را به اهداف شان نزدیک می سازد همانا رسانه ها بوده که بیشتر ترویج و نقش این چنین فرهنگ ها از طریق سریال هایی که از طریق این رسانه های تصویری در کشور نشر می شوند مشهود است.


سریال های خارجی چون هندی، ترکی، ایتالیایی، چینایی همه در ترویج فرهنگ های بیرونی نقش بارزی دارند . با آنکه امروز در کشور ما بیشتر از 60 درصد مردم در خط تحت سواد زندگی می کنند و بررسی و ارزیابی نکات مثبت و منفی این سریال ها از توان شان بالا است و هر آنچه که از طریق این سریال ها به نشر می شود واقعیت تصور شده و از سوی برخی از هموطنان در زندگی شان عملی می شود مخصوصا در قریه جات ، اطراف و اکناف شهر ها مشهود است. همینجاست که فرهنگ ها بالای مردم و ملت کشور تحمیل شده و آهسته و آهسته فرهنگ خودی مان رو به زوال می رود .


با توجه به پخش و نشر این سریال ها در جامعه ما سریال های ترکی سکولاریسم نقش سرنوشت سازی را در ترویج فرهنگ سکولاریستی بازی می نماید زیرا مردمی که در تحت سواد زندگی می کنند هر آنچیزیکه از سوی این سریال های ترکی سکولاریستی که به توجیه سریال کشور اسلامی نشر می شود اسلامی و اسلام جدید خوانده شود سبب آن می شود تا تعدادی از مردم چنین فرهنگ ها و رسم و رواج ها را اسلامی شمرده در زندگی خود عملی نمایند . از اینجاست که فرهنگ اصیل اسلامی و وطنی خود مان از بین می رود.



About the author

sharifafzal007

sharif afzal one of the womensannex writer Kabul Afghanistan

Subscribe 0
160