احسان با والدین

Posted on at


درین مقاله مختصر میخواهم که در باره احسان با والدین چند سطری بنوسیم زیرا که در جامعه کنونی جوانانی را دیدم که به والدین احترام نمی گذارند و احترام والدین را از لزومیات دین نمیدانند و از احسان در برابر پدر و مادر کار نمیگیرند.



خداوند متعال در اکثریت آیات که بنده خود را به عبادت خود امر کرده و بنده خود را به وحدانیت پرستی و شریک نیاوردن به الله امر کرده در پهلوی آن انسان را امر به احسان و نیکو کاری به والدین کرده است که این خود گواه بر عظمت و مکانت احسان و نیکوکاری بر والدین میکنند.



خداوند متعال میفرماید: (وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا).(النساء آیه 36)


ترجمه: (الله متعال را عبادت کنید و به الله چیزی را شریک نسازید و به پدر و مادر احسان کنید).


درین آیه میبینم که خداوند متعال اولا به عبادت خود امر کرده و از شرک منع کرده و بعد انسان را به نیکی و خلق خوش و رویه نیک و اخلاق نیک با پدر و مادر امر کرده است.



اگر به مسئله احسان با پدر و مادر عقلا هم بیندیشیم فطرت سلیم تقاضای احسان و نیکو کاری با پدر و مادر را میکنند، چرا که وقتی طفل به دنیا میاید قبل از به دنیا آمدنش مدت 9 ماه مادر آنرا در شکم با تحمل تمام سختی ها حمل میکند و بعد وقتی که این طفل تولد میشود آن دردی که مادر در ایام ولادت متحمل میشود همان مادر است که میداند و بس، و بعد تحمل مشکلات شیر خوارگی و این همه جنجال های تربیت طفل و از سوی دیگر پدر از صبح تا به شام کار میکند به خاطری لقمه نانی به فرزند و طفل خود مهیا بسازد و تمام تکالیف و زحمات را متحمل میشود تا آنکه فرندانش آسوده و در آرمش کامل زندگی کنند، این همه و همه خود دلالت و لزومیت نیکوکاری و احسان در مقابل پدر و مادر میکنند.



پیامبر بزرگوار اسلام صلی الله علیه و سلم میفرماید: (رضي الرب في رضى الوالد وسخط الرب في سخط الوالد).(سنن ترمذی 1899)


ترجمه: ( رضامندی و خوشنودی الله متعال در رضامندی و خوشنودی والدین است، و غضب و نارضایتی پرودگار و نارضایتی و نا خوشنودی والدین است).




از  این حدیث این پند را میگیریم که هر کس که میخواهد الله متعال از وی رضا باشد و جایی که همه انسان ها آرزوی داخل شدن آنرا که جنت است دارند داخل شود و در آن دیدار خداوند متعال را کند، پس با پدر و مادر نیکی کند و از احسان کار بگیرد و از خفیف ترین کلمه نارضایتی که کلمه «اف» است هم نباید در مقابل پدر و مادر استفاده کند تا باشد که این کارش سبب جلب رضایت الله متعال شود.


 


نویسنده: صبغت الله سنتیار


 



About the author

sebghatullah

صبغت الله"سنتیار" فرزند مولوی عبیدالله "پروانه" فرزند مولوی پروانه "سنتیار" روز چهارشنبه عقرب سال 1371 در یک خانواده متدین و روحانی پا به عرصه گیتی گذاشت. در سن شش سالگی شامل مکتب ابتدائیه بی بی حوا شده و دوره ابتدائیه خود رادر مکتب مذکور به اتمام رساند، و بعد دوره…

Subscribe 0
160