اعتیاد چیست

Posted on at


اعتیاد یعنی نداشتن کنترول در انجام دادن کاری، مصرف کردن چیزی (مانند دارو های آرام بخش) و یا استفاده کردن چیزی، تا درجه ای که برای فرد زیان بار باشد.



بیشترین انواع اعتیاد ،معتاد شدن به قمار، داروهای آرام بخش، الکل  و نیکوتین است ،اما قابل تذکر است که اعتیاد به این چند مورد خلاصه نمیشود و یک فرد میتواند به کار ها ویا چیز های دیگر هم معتاد شود مانند:


اعتیاد به کار : معتادان به کار کردن آنقدر در باره سخت کار کردن وسواس دارند یا آنقدر شیفته و غرق در کار کردن هستند که از نقص انرژی رنج میبرند و یا به عبارت دیگر توان فیزیکی شان شدیدا کاهش میابد.اگربه علت کار زیاد به خانواده تان ،دوستان تان و یا جامعه تان رسیده گی کرده نمیتوانید و حاضر هم نیستید که برای رفع این مشکلات گاهی اوقات تعطیلی بگیرید اینجاست که میتوان گفت که شما معتاد به کار کردن شدید.


اعتیاد به کمپیوتر : با توجه به زیاد شدن کاربران کمبیوتر افراد زیادی هستند که به سپری کردن وقت خود با کمپیوتر معتاد شده اند. افراد زیادی هستند که ساعت ها وقت خود را صرف شبکه های اجتماعی مانند فس بوک ، تویتر ودیگر سایت ها میکنندویا اوقات شان صرف بازی های انترنتی میشود درحالیکه دیگر جنبه مهم زندگی شان را نادیده میگیرند.



 اعتیاد به محلول ها :  اعتیاد به محلول ها ی بخار شدنی یا پرنده وقتی است که فردی با استشمام کردن یا تنفس کردن آن احساس نشئه و یا تغیر در مزاج میکند و ازآن لذت میبرد ،مثلا تنفس کردن بعضی رنگها و یا استشمام کردن بنزین.


 اعتیاد به خرید : خرید نمودن وقتی به یک اعتیاد مبدل میشود که فرد چیز های را خریداری کند که انها را لازم ندارد و یا خرید بخاطر این باشد که  توجه دیگران را جلب کند. و فرد بعد از انجام این عمل احساس گناه ،شرم و ناامیدی  میکند.


 چرا یک فرد مبتلا به اعتیاد میشود ؟


دلایل زیادی هستند که باعث شروع شدن اعتیاد میشوند. در موارد دارو ها ، الكل و نيكوتين میتوان گفت که اینها طریقه احساس تان را تحت تاثیر قرار میدهند این احساس میتواند احساس لذت باشد مبرهن است که وقتی فرد ازاستفاده کردن چیزی لذت برد و برایش خوشایند تمام شد در وجودش علاقه  قوی برای دوباره تجربه کردن همان لذت بوجود میاید. احساس لذتی که درقمار به شخص پیدا میشود در نتیجه پیروزی یا غلبه کردن وی است ،فرد ازین پیروزی لذت میبرد و این باعث میشود که قویا علاقمند تکرار این لذت شود.


 اعتیاد به چیزی به این معنی است که وقتی آن چیز برای فرد نرسد احساس بدی برایش پیدا شود که این احساس و علایم منفی که با نبود چیز مورد اعتیاد بوجود میاید را بنام علایم ترک یاد میکنند.و این علایم ترک و یا احساس بد باعث این میشود که ادامه دادن عمل از ترک کردن آن برای شخص آسان تر و ارام بخش ترباشد،و به همین ترتیب عمل اعتیاد بطور سلسله ای و یا حلقه ای تکرار میشود.


 کوشش کردن برای ترک اعتیاد میتواند زندگی و روابط فرد را بشکل جدی تحت تاثیر قراردهد.در موارد اعتیاد به دارو ها و یا الکل کوشش کردن برای  ترک میتواند تاثیرات منفی روانی و فیزیکی در پی داشته باشد.


مطالعات نشان داده است که اعتیاد میواند ژنتیک یا وراثی باشد اما عوامل محیطی مانند پرورش یافتن و یا سپری کردن مدت زیاد با شخص معتاد همچنان نقش مهمی درمعتاد شدن فرد دارند.بیکاری ، فقر وفشار های روحی  هم میتوانند از جمله عواملی باشند که فرد برای مقابله با آنها به مواد نشئه آور روی اورد و معتاد شود.



About the author

sadiqahrari

Sadiq was born in Herat city of Afghanistan and joined Herat University then got the Sholarship from Cairo University and graduated from Faculty of medicine Cairo Univercity in 2012 . he is able to speak Persian, English,Arabic,he is interesting in reading, drawing and writing

Subscribe 0
160