همایش نمایش ستمدیده ها در افغانستان, خاورمیانه و اثرگذاری رسانه های اجتماعی روی موضوع های بانوان

Posted on at

This post is also available in:

روز بیست و چهار نوامبر 2013 سازمان حقوق بشر و دموکراسی افغانستان همایشی را در کابل در مورد موضوع های بانوان در کابل افغانستان و خاورمیانه برگزار کرد که یک گردهمایی یک هفته ای موفقانه بود با شرکت کنندگانی از افغانستان, بنگله دیش, مصر, هندوستان, قرقیزستان, نیپال, پاکستان و سنگاپور. نمایش ستمدیده ها یک نوع ارتباط بین مردم است که موضوع های که  بانوان با آن مواجه اند را به تحلیل میگیرد. موضوع ها و محتوای این نمایش اثرگذاری روش شناسی روی حقوق بانوان در منطقه را بررسی میکند. 

نکته جالب این نمایش در مورد درمیانگذاری تجربه ها, چالش ها, دیدگاها و اندیشه ها می باشد که چگونه از عهده موضوع های مرتبط با حقوق بانوان برآیند. اشتراک کننده گان ارایه های متفاوت را در مورد چالش های بانوان در کشورهای خود دادند و در مورد چگونگی مبارزه در مورد حقوق شان تشریح دادند. برعلاوه, موضوع های دیگری را در مورد چگونگی آوردن صلح و حل دشواری های بانوان با کاربرد نمایش های محلی در قریه های مورد بررسی قرار دادند. 

ایوان هاستنگز(Evan Hastings)  که در برگزاری این همایش سهم داشت در مورد این نمایش در دانشگاهای متفاوت هند به تشریح پرداخت. او افزود که دختران و بچه ها داستانهای خود را با من درمیانگذاشتند و ما باهم یک مجموعه نمایش ساختیم تا داستانهای خود را تعریف کنیم و برای دیگران به اجرا درآوریم. ما نمایش های خود را بشکل سایه انجام میدهیم, چون خشونت, تجاوز, آزارجنسی و آدم ربایی اثر بدی روی دانش آموز ها دارد, ولی نمایش سایه بین تماشاچیان و اجرا فاصله ایجاد میکند. این روی مردم تاثیر بدی از نگاه روانشناسی ندارد.

چالش های بانوان یک دشواری بزرگ در سرتاسر جهان است, اما آنها میتوانند با شرکت در فعالیت های اجتاعی این دشواری ها را رفع کنند. رسانه اجتماعی نوعی فعالیت اجتماعی است که بانوان میتوانند کنش های باثمری در آن باکاربرد انترنت,  روزنامه ها, شبکه های تلویزیونی, تارنماها, بلاگ ها و فلم ها انجام دهند. آنها روش شناسی می آموزند و در مورد مزیت ها و چالش ها که در ساحه و منطقه ایجاد شده است به بحث پرداختند.این نوع کنش ها سبب میگردد که بانوان و آقایان در مورد چالش ها آگاهی یابند و برای شان راه حل پیدا کنند. 

شبکه بانوان انکس یک نمونه خوبی از رسانه های اجتماعی است که در آنها فلم میسازند و بلاگ مینویسند. بانو رویا محبوب موسس شبکه بانوان انکس و شرکت سیتادل است که در عرصه رسانه های اجتماعی فعالیت دارند. سازمان بنیاد بانوان انکس بانوان را یاری میرساند تا مقاله بنویس, فلم بسازند و در رسانه های اجتماعی درمیان بگذارند. شبکه بانوان انکس به بانوان افغانستان آموزش داده است تا چگونگی کار در رسانه های اجتماعی مانند تویتر, لنک ان, فیس بوک, گوگل و تملر را بیاموزند و صدای خود را به همه جهان برسانند. 

این شروع روند تغیر بانوان است. بانوان باید بیاموزند که چگونه باهمدیگر ارتباط برقرار کنند, شباهت های خود را دریابند, دیدگاها و ارزش های مشترک خود را در میان بگذارند.

آماده شده توسط: بانوان انکس کابل 

 

 

 



About the author

ahmadshafi

Ahmad Shafi Raouf was born in 1990 in Herat province of Afghanistan, graduated from high school in 2008. Then started BBA in 2009 in Ishraq university of Herat city, Afghanistan. He is studying now in seventh semester as a senior, and is planning to get his masters degree. He started…

Subscribe 0
160