خشونت خانگی

Posted on at


 


اکثر ما مردم خانه را فضای امن میدانیم در یک مشاهده کلی !



اما باید گفت قشر زنان و کودکان از تجربه تلخ خشونت های خانگی برخوردارند. این خشونت ها از ابتدای جوامع بشری وجود داشته است و در اکثر تحقیقات و آمار های به طور چشم افزون مشاهد میکنیم که چه در جوامع سنتی و چه در جوامع مدرن با وجود قوانین محو خشونت علیه زنان و کودکان باز هم این اقشار مورد چنین اعمالی قرار میگیرند و مورد آسیب های از این قبیل میشوند مانند: با چکش زدن به شانه ی زن, با صندلی زدن به سرش, از پله های پرتاب کردن , انگشت هایشان را بریدن و و وهمانند اینان!



که این اعمال وحشیانه و غیر انسانی حاشیه دلخراش برای روند زندگی جوامع مان میگردد.


وضعیت زنان مان در کشور وخیم تر از این است و این یک فاجعه می باشد که این باعث ثبات بخشیدن به چنین اعمالی و روند مردسالاری میشود در جامعه مان فرهنگ مردسالاری حاکم است به گونه ای که به زن به دید یک انسان نمیبیند.



و به زنان و کارهایشان ارزش قایل نمیشوند و اکثرا مورد تحقیر و انواع خشونت ها قرار میدهند.


علاوه بر این نوع برخوردها بطور قبیح صورت میگیرد رفتار های خشونت بار به صورت روزمره علیه زنان انجام میشود. گرچند قانون منع خشونت در جامعه مان وجود دارد ولی این بدین دلیل نیست که زنان مان مورد خشونت ها قرار نگیرد. بلکه سنت و باورهای فرهنگی مان عامل مهم این خشونت ها می باشد که این عامل را نمیتوان مثل قانون بطور چند مدت کوتاه تغییر داد.سالها طول خواهد کشید که این فرهنگ دیگر شود تا خشونت علیه زنان کاهش یابد.


متاسفانه قربانی های زیادی در راه است !



خشونت چیست ؟


هرگونه بد رفتاری فیزیکی و روانی که دین, قانون, عرف, آنرا مجاز نمیدانند. که این بدرفتاری ها میتواند روانی , عاطفی ,زبانی ,و و و باشد.


خشونت های زبانی مانند: دشنام دادن, پرخاشگری و کنایه زدن میباشد.


خشونت های روانی مانند: محدود کردن همسر در اجتماع, (روابط اجتماعی)مورد آزار اذیت قرار دادن ,منع کردن از رفت و آمدها با خویشاوندان نزدیک .


تهدید ها مانند: تهدید به طلاق , تهدید به لت و کوب , تهدید به قتل ,تهدیدهای بد نامی.



تمام این عوامل موثر در ایجاد دیگر خشونت ها می شود , که متاسفانه خشونت یک پدیده آموزنده است که در اکثر خانواده ها پسر همانند پدر وارد قضیه میشود و خشونت را ایجاد میکند.


 



About the author

160