ايها الحلم الجميل

Posted on at


الحلم , الحلم هو الحاجة اللى ممكن فعلا تكون سبب نعيش عشانها ,الحلم هو القوة اللى بتخليك حاسس انك مختلف عن بقية الكائنات ,هو الامل اللى عشانه تصحى كل يوم وانت كلك نشاط وعايز تنجز من الاخر  الحلم هو اكسجين بس ياترى كلناعارفين قيمته وبنغنى على طول لو بطلنا نحلم نموت؟

للاسف احنا كتيير مننا وخصوصا الفترة ديه ما بقناش نعرف نحلم, بقت كلمة الحلم حاجة صعب انها تتحقق وبقينا شايفين كل حاجة من حلوينا صعبة من ان ربنا عزوجل هو القادر الوحيد على شئ اذا ارد للشئ كون فيكون هو القائل عز وجل (( وتوكل على الحى الذى لايموت ) ) امرنا سبحانه بالسعى وهو بعونه بصدق النية هيوصلنا ان شاء الله للى عايزينه .

وبكده نقدر نقول ان جزء كبييير قوى من ايمانا بربنا اننا نحلم بالمستحيل لان مافيش مستحيل على رب العالمين مالك ما في يد عبيده وماليس فى ايديهم .

 

وكتير مننا بيحلم انه يحقق حلم معين ويبقى كل امله فى الحياة انه يحقق الحلم ده بس مش عارف ازاى ممكن انه يحققه

وده بيرجع لاسباب كتير اما لانه مش عارف طريق الحلم ده واما لانه حتى لو عرف طريق الحلم ده مش قادر انه يمشى فى الطريق ده والاتنين حاجتين ما ينفصلوش عن بعض ابدا عشان الانسان يحقق حلمه  

بس الاهم كمان يلا نعرف هو ايه اللى يخلينا نحقق حلمنا ده :

1) ثق فى رب العالمين ان قادر ويحتاج ان يرى منك اقصى درجات صبرك وقدرتك على تحمل اصعاب لكي يعطيك ما هو صعب بل مستحيل من وجهة نظرك

2) ابذل اقصى مافى وسعك لتحقيق حلمك وافعل كل ما يتوجب عليك فعله

3) اصنع لنفسك شركاء فى الحلم اخبرهم بان لك حلم اما ان يحققوه معك او ان يشجعوك لتحقيقه

4)تيقين بان لا يوجد شئ سهل على وجه الارض وان الكون والظروف قد يقفا معاك تارة وتارة اخرى ضدك

         



About the author

160