حفاظت از بانکنوت های ملی کشور

Posted on at


به همگان بهتر معلوم است كه در گذشته چندين نوع بانكنوت در بعضي از مناطق افغانستان قابل چلند بود. ولي پس از يك دوره طولاني بحران كه فعلاً مملكت ما رو به انكشاف است د افغانستان بانك نيز هميشه كوشا بوده است تا خدماتي بهتر و ارزندة را براي مردم عرضه نمايد. بعد از روند جديد، بانك مركزي در سال 1381 سعي نمود تا پول جديدي را كه سمبول هويت ملي كشور ماست چاپ و به نشر برساند كه براي چاپ اين بانكنوت مبلغ 17 مليون يورو به مصرف رسید



د افغانستان بانك با پرداخت هزينة بالا  بانكنوت جديد را كه داراي طرح و ديزاين هاي مرغوب و معتبر با مناظر تاريخي افغانستان است در خدمت مردم گذاشته است و خوشبختانه اكنون اين بانكنوت در سطح كشور به حيث هويت ملي كشور مروج است.



قسميكه ديده ميشود در مدت كوتاه اين بانكنوتها كيفيت خود را از دست داده كهنه و مندرس ميگردد. حالانكه كيفيت كاغذ آن همنوع كاغذ پول يورو است. اما متأسفانه در اثر بي توجهي هموطنان ما كه اين بانكنوت ها را با دستان آلوده و چرب گرفته و به شكل كاغذ عادي آنرا نگهداري ميكنند. كيفيت بانكنوت به بسيار زودي ازبين ميرود. به همين شكل ما شاهد بوده ايم كه بانكنوتها 1، 2، 5 افغانيگي مدت زيادي در دوران نبود، چون مردم توجهي زيادي براي بهتر نگهداشت آن نمي كردند. از اين رو بانك مركزي تلاش نمود تا بانكنوتهاي ، 1،2،5 افغانيگي كاغذي را به سكه ها مبدل سازد تا مشكلات مردم مرفوع گردد.



بناً از مردم خود اين آرزو را داريم كه از پول نه مصرف به خاطر رفع احتياجات روزمرة شان استفاده كند بلكه در حفظ و مراقبت آن توجه جدي به خرج دهند. چون پول افغاني نشان دهندة هويت و فرهنگ ماست و علاوه بر آن اگر اين پول زور كهنة پاره و مندرس ميشود.



د افغانستان بانك مجبور است كه باز هزينه بزرگي را قسميكه در بالا اشاره نموديم براي چاپ آن بپردازد كه اين يك ضربة بزرگ مالي براي كشور ما به شمار ميرود. پس براي جلوگيري از هزينه هاي هنگفت چاپ بانكنوت بايد از آن به طور صحيح حفاظت كنيم. از چرب شدن، پاره شدن و كهنه شده آن جلوگيري نماييم تا نه تنها در بلند بردن سطح اقتصاد كشور كمك نماييم بلكه فرهنگ غني افغانستان را نيز به نمايش بگذاريم. پول افغاني سمبول وحدت ملي و شناخت كشورمان است. لذا تقاضا ما از شهروندان افغانستان اين است كه به پول افغاني احترام گذاشته هنگام استفاده از آن مراقبت درست نموده و در حفظ آن از هيچ نوع توجه دريغ نورزند.




About the author

sagharfakher

i am a teacher graduated
from literature faculty i like music sport cooking ....i want to improve in my work

Subscribe 0
160