چگونه با ذهن مبارزه کنیم

Posted on at


پیش ازآنکه در مورد چگونگی مبارزه فکری بدانیم نخست باید یک تعریف از مبارزه فکری داشته باشیم که:


کدام پیکار یا مبارزه عبارت از یک جنگ فکری است؟


و مفادات این پیکار چیست؟


جنگ فکری عبارت از آن برخورد است که بدور از هرگونه وجود خارجی صورت میگیرد و یکی از طرزهای مبارزات بسا مؤثر به شمار میرود که تاثیر مستقیم بالای دیدگاه و یا نظر انسان میداشته باشد این مبارزه در میان اشخاص صورت میگیرد که پربار معلومات یعنی مطالعه کافی در موارد مختلف داشته باشد این بدین معنا که هر شخص عادی توانایی انجام آنرا ندارد اگر شخص بدون معلومات داخل این چنین مبارزات شود در گام نخست تحت تاثیر گفته های مقابل قرار گرفته و شکست میخورد یا هم عصابانی شده به موارد دیگر میپردازد.


نفوس بسا زیاد جهان فعلی در گرو دشمنی پنهان اسیرند. دشمنی که بیش از بسیاری، آسیب می رساند. این دشمن، نیرو و سلامتی ما را تهدید می کند، زندگی را تلخ می کند و عمر را کوتاه. نگرانیهای فکری غالبا با توهمات و خیالات بیجا، زندگی را تاریک می کند و انسان را دچار شکنجه و عذاب جهنم خود می سازد. چون خوره طبقات مختلف اجتماع و انسانهای متمدن را می خورد ولی با همه تمام نیازهای مبرم  که دارد، باز قابل معالجه وکنترل است: انسان می تواند افکار خویش را کنترل کند و نگرانی را از روح و روان بالاخره از تمام وجود خود  دور سازد، از غم و اندوه جانکاه برهد و خوشی  ودر دنیای خود خوب و آرام زنده گی کنند  کند و این کار وقتی ممکن است که راه دفع کردن و جنگ  با نگرانی های ذهنی را بداند و درک کند که باید چگونه به جنگ نگرانی برود و از همه بهتر باید علت  و علل های آنرا یافته  و بداند چه چیزی موجب نگرانی شده است . بنابراین وقتی در پژوهش های خویش ، موجبات آنرا دریافت، آنگاه می تواند برای هر یک از راه ویژه آن وارد مبارزه شود و آنرا چاره جویی کند. مثلا ناراحتی و نگرانی اگر در اثر امراض جسمی و  امراض هاست ، باید قبل  از آنکه به حد غیر قابل تداوی برسد، به داکتر مربوط  مراجعه کرد تا با به کار بستن فرمان ها و راهنمایی های او و استراحت ، بهبود یابد. ونیز فراموش نکند که تشویق در ایجاد یا شدت بیماری موثر است ؛ ممکن است انسان سالمی با این تلقین که: بیمار است دچار نگرانی شدید شود و همین تلقین بیجا او را ناتوان می کند. برعکس با تشویق سلامتی می تواند به تدریج بهبود یابد. این شیوه در بسیاری از امراض ها به وبخصوص بیماری های روانی خیلی ها موثر است و اگر پس از مراجعه و مداوا در اثر تلقین ، بهبود نیافت و یا مریضی ، غیر قابل علاج تشخیص داده شده باشد با حوصله گامی کامل  و با سرگرمی ها و مطالعه ، آن را فراموش کند تا با این راه و روش ، از امراض پیش گیری شود یا از شدت آن کاسته شود. ولی همان قسم  که اشاره شد؛ اکثر نگرانی ها از اندیشه خود انسان  است و همین نگرانی های فکری خود دلیل بوجود آمدن یا متاثرشدن انواع بیماری های روانی و جسمی در انسان میگردد می کند.



 



اما به داخل شدن به این جنگ باید با دلایل و مطالعه بی اندازه زیاد شویم درغیر به بسیار زودی از صحنه خارج خواهیم شد اگر معلومات کافی داشته باشیم میتوانیم تا جای به مبارزه ذهنی خود پیشببریم در این مبارزه برنده پیشاپیش مشخص شده نمیتواند چون فوقیت ذهنی انسان آشکار نیست وقتی داخل صحنه شود میتوان از توانایی ذهنی اش در موارد مختلف درک کافی برد برگ برنده در این نوع مبارزات نزد آنان است که دارای حوصله کافی داشته باشد چون  نداشتن حوصله کافی در این نوع مبارزات باعث کشمکش فزیکی شده و از حالت ذهنی خارج میشود شخصی دانا که داخل این نوع مبارزه میشود هیچگاه حس عصابانیت را در خود اجازه نمیدهد.


 


 نویسنده :محمد طارق



About the author

tariq-hekmat-6829

Mohammad tariq hekmat

Subscribe 0
160