CBS NEWS,Kids and football: A dangerous mix?, The Afghan Perspective (Dari)

Posted on at


      ورزش با آنکه سلامتی میاورد مگر در بعضی موارد خطرناک است، در سنین طفولیت و نوجوانی انجام دادن ورزش های سنگین مضر است. کسانی که ورزش را تازه شروع کرده اند و یا هم افراد زیر 18 سال اند خوب است که در ورزش کردن زیاده روی نکنند و مطابق به وزن و توانایی های شان ورزش نمایند.


 


      درین نوشته خواستم عده­ی از ورزش های خطرناک، که مشکلات جدی و غیر قابل جبران را باعث میشوند برایتان خاطرنشان سازم، امید که مورد قبول شما گرامیان قرار بگیرد. در ابتدا در مورد ورزش مخصوص امریکایی (فوتبال امریکایی) و مضرات آن مقداری بدانید.


 


      وقتی فوتبال می گوییم، نوع مشهور آن که غیر از امریکا در دیگر کشور ها شناخته شده است خاطر نشان میشود. در امریکا این ورزش را (ساکر) می نامند و فوتبال را برای ورزش مخصوص خود شان که دیگران آن را (فوتبال امریکایی) می نامند استفاده می کنند. فوتبال امریکایی با یک توپ بیضوی شکل، کلاه مخصوص، لباس ویژه و قوانین ویژه­ی خودش بازی میشود. ورزش فوتبال امریکایی درین اواخر برای افراد زیر 18 سال مشکلاتِ به بار آورده است، تلویزیون خبری امریکا (سی بی اس نیوز) ویدیویِ را منتشر نموده است که در آن از مشکلات موجوده از جمله فشار های بدنی زیاد در هنگام تمرین نیز یاد آوری شده است. این ورزش در تمامی گروه های سنی به خصوص اطفال و نوجوانان مصون نیست. در افراد پایینتر از 18 سال باعث ضربه های مغزی نیز می گردد، که خیلی خطرناک بوده و منجر به مرگ عده­ی از ورزشکاران می شود. تلویزیون مذکور در جریان مصاحبه­ی از بارک اوباما در مورد این ورزش برای اطفال پرسیده است، او با آنکه این بازی را دوست دارد گفته است: "اگر پسری داشتم شاید برایش اجازه­ی این ورزش را نمیدادم" و افزوده است، در نحوه­ی اجرای فوتبال امریکایی باید تغیراتِ بیاید تا از صدمات ناشی از آن کاسته شود.


   


      در افغانستان هم رشته های ورزشیِ وجود دارد که در بعضی موارد ورزشکاران را مصدوم می سازد. بُزکشی  که یکی از ورزش های مروجه­ی افغان هاست نیز خالی از خطر نیست و ورزشکاران این رشته باید از احتیاط کامل در این بازی کار بگیرند، در غیر آن ممکن است که خطراتِ از زخمی شدن تا مرگ را در بعضی موارد در پی داشته باشد. در قسمت های هم دیده شده که اطفال و نوجوانان دست به این ورزش خطرناک می زنند که مربیان این ورزش آن را خطرناک می دانند و از والدین شان خواستار ممانعت فرزندان شان گردیده اند.


 


      رشته های ورزشی ذیل برای تمام سنین به ویژه برای افراد کمتر از 18 سال می تواند خطرناک باشد: بُزکشی، فوتبال امریکایی، ورزش های رزمی در مجموع، کوهنوردی، اسکی در مناطق کوهستانی، مسابقات موتررانی و ... ، دوستان گرامی ورزش البته نوع سالم آن مایه­ی سلامتی است و لطفآ آن را تبدیل به مایه­ی بدبختی تان نسازید.


 



About the author

TajMohammadAnwari

This is Taj Muhammad Anwari, son of Abdul Wali. I was born on 22/8/1981 in Heart Afghanistan, from 1983 to 1992 I lived in Kabul with my family, and then we returned to Heart province. I studied primary school in Kabul and I continued the remnant in Heart and…

Subscribe 0
160