عاشورا

Posted on at


 عاشورا یا دهه محرم که مصادف با دهم ماه محرم می باشد. که واقعه عاشورا در ۶۱ هجری قمری واقع شده است. ماه محرم که بعد از ماه مبارک رمضان یکی از پر برکت ترین ماه های سال می باشد، که واقعه عاشورا در دهم همین ماه رخ داده است. عاشورا فقط بخاطر واقعه ۶۱ هجری قمری که توسط یزید و همدستان شان بالای حضرت حسین (ع) و هفتادو تن از یارانش واقع شد٫ نمیباشد. بلکه بزرگان دین واقعات زیادی را از زمان آدم (ع) تا به واقعه ۶۱ هجری قمری ذکر کرده اند که پیشینه آن بسیار زیاد می باشد.



 :بعضی از واقعات که در دهم ماه محرم واقع گردیده است٬ قرار ذیل اند


۱- زمانیکه آدم (ع) در جنت فرستاده شد خداوند (ج) او را از خوردن یک نوع درختی منع کرده بود. اما بنا بر وسوسه های شیطان از آن درخت خورد و به همین خاطر خداوند (ج) او را به زمین فرستاد٫ و آدم (ع) از این کار خود پشیمان بود و سالهای زیادی را بخاطر این خطاهش توبه می کرد تا اینکه بعد از گذشت سالها زیادی دعا او در دهم ماه محرم به نزد خداوند (ج) پذیرفته شد.


۲- در این روز کشتی نوح (ع) در کوه جودی در موصل عراق بر روی کوه نشست کرده است.


۳- گذشتن ابراهیم (ع) از آتش٫ که نمرود و و پیروانش آنرا سالهای زیادی برای سوختاندن ابراهیم (ع) برفراشته بودند.


۴- یعقوب (ع) که سالهای زیادی بخاطر فراغ پسرش یوسف گریه کرد تا اینکه چشمانش کور شد و همین بود که چشمانش در دهم ماه محرم دوباره بینا شد.


۵- آزاد شدن موسی (ع) از دست فرعون و پیروانش.


۶- نجات یافتن یونس (ع) از دهان ماهی.


۷- به دنیا آمدن عیسی (ع).


۸- رفتن عیسی (ع) به آسمان.


۹- و آخرین واقعه٫ که در سال ۶۱ هجری قمری سالی که یزید منافق و لشکرش حسین بن علی و هفتاد دو تن از یارانش را به حالت بی رحمانه یی شهید ساختند.


۱۰- همچنان بنا بر روایاتی که آمده است در این روز قیامت پر پا خواهد شد.



که در این روز شیعه ها سوگواری دارند وسینه زنی میکنند. و مسلمانان تمام جهان خیرات ها و صدقه خویش را بخاطر رضای خداوند (ج) در این روز به مردم فقیر می دهند. که در افغانستان هم این روز با دادن خیراتها و صدقه به فقرات برگزار می شود.



و همچنان حدیثی که از حضرت محمد (ص) روایت شده است می فرماید:


حضرت عایشه (رض) می گوید: روز عاشوارء را قریش در جاهلیت روزه می گرفتند٬ و رسول الله (ص) نیر این روز را روزه میداشت٬ و زمانی که حضرت محمد (ص) به مدینه آمد هم چنان این روز را روزه می داشت و دیگران را نیز امر به روزه می نمود تا اینکه روزه ماه مبارک رمضان فرض گردید؛ که از آن به بعد حضرت محمد (ص) روزه روز عاشوراء را ترک نمود و دستور داد هر کس می خواهد این روز را روزه بدارد و هر کس نمی خواهد روزه نگیرد. (صحیح البخاری٬ جلد دوم٬ صفحه٬۲۵۰ حدیث ۲۰۰۲)




About the author

Enayatullah

Enayatullah Mayar is born in 1992/8/12,He is graduated from Sultan Ghiyasudden Ghuri High school , and right now He Student of Engineering "Civil Department" faculty. also he is Social media officer and pashto language translator in "ACSC" herat branch.

Subscribe 0
160