شیوع ایدز در افغانستان

Posted on at


افغانستان یکی از کشورهای محافظه کار در دنیا می باشد که تا چند دهه پیش بخاطر جامعه سنتی و بسته ای که دارد، بیماری های مانند ایدز در آن بسختی شناخته میشد اما این رقم در سالهای اخیر به اندازه  قابل توجهی افزایش یافته است،  نظر به تحقیقات اولیه ای که انجام شده است دلیل بالا رفتن امار مبتلایان به ایدز افزایش معتادان مواد مخدر و استفاده آنها از سرنگ های آلوده می باشد. 



با کشت مواد مخدر در افغانستان و داد و ستد آن و افزایش موجودیت این مواد کشنده در سرتاسر افغانستان، مسلما کسانی که با خرید و فروش این مواد و یا به نحوی در تهیه و یا حمل این مواد سرو کار دارند به این  مواد آلوده شده اند و  از سرنگهایی استفاده میکنند که مشترک می باشد، طبعا اگر یکی از آنها به بیماری ایدز مبتلا شده باشد، به دیگران نیز این بیماری سرایت خواهد نمود. 


  


با وجود اینکه این بیماری در جامعه افغانستان رو به گسترش است، بعید میدانم که برنامه و راهکار موثری برای  جلوگیری از گسترش و شیوع این بیماری در افغانستان روی دست گرفته شود. چون هنوز این بیماری بصورت گسترده ای در میان مردم ناشناخته است و نظر به مصارف گزاف و طبقه از بیماران مبتلا بیشتر به حاشیه رانده میشود تا مورد توجه قرار بگیرد.





About the author

160