اختلاف دستمزدها

Posted on at


 اختلافهای ناشی از مقیاس مؤسسه: غالبا چنین اظهارمی شود که در ژاپن، تفاوت مزد بین شرکتهای بزرگ و مؤسسات کوچک و متوسط فوق العاده زیاد است.


با وجود این ، بررسی مقایسه ای پروفسور کویکه در مورد فرانسه و آلمان فردال نشان می دهد که اختلاف مزد در ژاپن به آن اندازه که تصور می شود مهم نیست.


در مورد کارمندان، اختلاف مزد در ژاپن چشمگیرتر است، به طوری که نسبت مزد در مؤسساتی که 10 تا 99 کارمند دارند به مؤسساتی که بیش از 1000 کارمند دارند، 84 است به 1000.



همین نسبت برای فرانسه و آلمان 90 است به 1000. البته نباید چنین برداشت شود که اختلاف مزد در ژاپن به نحو خاصی زیاد است. در مورد کاگران، اختلاف مزد در ژاپن تقریبا فرانسه است.


اختلاف دستمزد براساس طبقه بندی مشاغل: براساس بررسی پروفسور کویکه، اختلاف مزد بین کارمندان و کارگران در ژاپن (شاخص 126) نسبت به فرانسه (شاخص 181) بسیار کمتر است. در آلمان (شاخص135) وضعیت مشابه ژاپن است. در دو کشور اخیر طیف دستمزد ها محدودتر از فرانسه است.



   اختلاف دستمزد ناشی از موقعیت در سلسله مراتب: پروفسور کویکه با مقایسۀ سطح دستمزد کادرها با سطح متوسط (شاخص پایه ای 100) دستمزد مجموعۀ کارمندان (مشتمل بر دستمزد کادرها)، نشان می دهد که طیف دستمزدها در ژاپن (136) یا در آلمان (151) کادرها و انجام مقایسۀ کمی بین کشورهای مختلف، مقایسۀ فوق مقایسه ای تقریبی است.


د_اختلاف ناشی از جنسیت: براساس همان بررسی، اختلاف دستمزد بین زنان و مردان ژاپن نسبت به شش کشور اروپای غربی چشمگیر تر است. با اینهمه، تا 25 سالگی، یعنی تاسنی که مزد یک زن به 70 تا 95% مزد یک مرد می رسد، این اختلاف در ژاپن با اختلاف موجود در کشورهای اروپایی کاملا مشابه است.




About the author

160