مشکلات اجتماعی ما:بی سوادی

Posted on at


انسانها مدت های زیادی بر روی زمین زنده گی کردند ولی خواندن و نوشتن را نمیدانستند .در ان زمان زنده گی انسانها بسیار ساده و ابتدایی بود . در ان زمان تجارب انسانها به صورت شفاهی و عملی از یک نسل به نسل دیگر منتقل میشد و اعضای جدید جامعه مهارتها و فنون مورد ضرورت خود را در جریان زنده گی روزمره یاد گرفتند.در ان زمان یچگونه پروگرام خاصی برای اموزش وجود نداشت .



بیسوادی همیشه مانع بزرگی در جریان تکامل جوامع بشری است،بنابرین گفته میتوانیم که بیسوادی یک مرض مهلک و دشمن درجه یک بشریت به حیث مشکل عمده در مسیر تکامل ترقی ،پیشرفت و انکشاف جوامع بشری به خصوص کشورهای جهان سوم و عقب مانده محسوب میشود که محو کامل ان امر ساده و عادی نبوده بلکی یک جریان مغلق و پیچیده بوده و به همکاری وسیع ملی و بین المللی ضرورت دارد .درین استقامت از طرف کشور ما و سازمانهای ملی و بین المللی به خاطر محو بیسوادی در سطح جهان اقداماتی صورت گرفته است.



امروز در کشورهای پیشرفته،همه مردم ما باسواد اند حتی افرادی که نابینا و ناشنوا اند نیز باسواد هستند در کشور ما حدود د ملیون هموطن ما از نعمت سواد محروم بوده و هم اکنون پنج میلیون طقل کشور از رفتن به مکتب دور مانده اند مشکلاتی که از این ناحیه به کشور ما پیش می اید بعضی از مهم ترین انها عبارتند از :فقر،جهل،عقب مانده گی اجتماعی ،اقتصادی ،اعتیاد،روی اوردن به جرم و جنایت ،ملتی که از نعمت سواد و تعلیم محروم است همیشه محتاج به کشورهای قدرتمند است.



پس بر کشورهای فقیر لازم است تا توجه خود را به علم و سواد معطوف نمایند.و در توسعه مکاتب توجه نمایند زیرا مکتب محرک اصلی توسعه و جلوگیری از فقر و عقب مانده گی تلقی میگردد. در عصر حاضر با پیشرفت با پیشرفت علم و تکنالوژی و با صنعتی و زراعتی شدن کشور های جهان ،این کشور ها به نیروی انسانی و کارگر ماهر و باسواد در مزارع و فابریکه ها و صنایع ثقیله و خفیفه بیشتر ضرورت دارند .



بنابر این کشور ها سعی و تلاش میکنند تا افراد جامعه باسواد شوند؛زیرا افراد بیسواد نمیتوانند به وجه احسن در مزارع و فابریکه ها در امر توسعه و پیشرقت به صورت درست و مفید کار و فعالیت کنند .سواد وسیله مهم و اساسی برای هر نوع اموزش است .سواد یک عنصر ضروری برای مشارکت در فعالیت های اجتماعی ،فرهنگی،سیاسی، و اقتصادی است که شخص بیسواد نمیتواند پرابلم های اجتماعی خود را به صورت بهتر حل نمایند.به خود فامیل و جامعه خود مصدر خدمت جامعه شایسته گردد .



افرادیکه دارای سواد کامل ستند جامعه و محیط ماحول خود را درک میکنند و مشکلات خود و جامعه را در میابند و انها را حل میکنند و لی واقعیت اینست که سواد به معنا توانایی خواندن ،نوشتن و درک کردن متنهای نوشته شده است. در ک معنی به این معنی است که فرد باید توانایی های زبانی، خوب و دانش عمومی کافی داشته باشند این توانایی تنها از طریق خواندن مکتب بدست می اید.



About the author

neloofar

NAME :Nilofar
L/N :Zaka
COUNTRY :Afghanistan
CITY :herat
BORN DATE :1997/12/27
BORN PLACE :HERAT
AGE:17
student at:tajrabawi
CLASS:11



Subscribe 0
160