کارگاه انعطافپذری

Posted on at


 


کارگاه انعطافپذیر: «کارگاه انعطاف پذیر» جدید ترین فن تولید است. هدف اساسی این کارگاه،  ساخت قطعات به میزان کم و متوسط، ضمن تحقق بارآوری قابل مقایسه با تولید انبوه است،  یعنی یک تیر و دو نشان: انعطاف پذیری و بارآوری. در ژوئن 1982، از مجموع 220 سیستم FMS موجود در تمامی جهان، 70 سیستم آن مربوط به ژاپن می شد.



    کارگاه انعطاف پذیر از یک سیستم پیچیده تولید شامل شش عنصر زیر تشکیل می شود:


1_ ابزار مجهز به فرمانهای شماره ای و تعویض خودکار ابزار؛ 2_ روبوتهای صنعتی؛ 3_ انتقال خود کار قطعات؛ 4_ سیستم خودکار ذخیره سازی؛ 5_ سیستم خودکار حفظ و بازرسی؛ 6_ واحد کنترل مرکزی با کامپیوتر.



علی الاصول، چنین کارخانه ای می تواند به طور مداوم (24 ساعته) تقریبا بدون حضور هیچ انسانی کارکند. کامپیوتر مرکزی و فرمانهای شماره ای دستوالعملهای مربوط به برنامه های ساخت، توالی منظم عملیات پیش بینی شده، زمان عملیات، مهلت مورد انتظار، سرعت، ابزار، و سایر مشخصات دقیق مربوط به هر عمل را ضبط می کنند.



زمانی که سیستم به کار انداخته شود، ساخت کالا در شرایط مطلوب و بدون دخالت انسان انجام می گیرد. کارگاه انعطاف پذیر برای تولید کالاهای بسیار متنوع از 5 تا 30، و حتی تا 100 کالا، که مشتمل بر 10 تا 100 قطعه می شوند، در نظر گرفته شده است.



About the author

160