معرفی دریاهای افغانستان عزیز

Posted on at


حوزه ی کابل


بزرگترین دریای این حوزه دریای کابل است که از کوتل اونی کوه بابا سرچشمه می گیرد و از غرب به طرف شرق جریان دارد. از شهر کابل، لغمان و ننگرهار می گذرد و در قسمت اتک پاکستان به دریای سند می ریزد.


معاون های دریای کابل : دریای لوگر، پنجشیر، الیشنگ، الینگار و کنر.



 


حوزه ی آمو


دریای آمو که یونانی ها آن را به نام اکسوس و عربها آن را به نام جیحون یاد کرده اند، بزرگترین دریای این حوزه است که از پامیر خورد سرچشمه می گیرد و در جهیل ارال می ریزد. این دریا از زرقول تا خم آب به طول 1200 کیلومتر سرحد طبیعی میان افغانستان عزیز و جمهوری تاجکستان، ازبکستان و ترکمنستان را تشکیل می دهد. معاون های آن از خاک افغانستان دریای کندز و کوکچه است.


از آب دریای آمو نسبت این که دریا پایین و زمین های مجاور مسیر دریا در خاک افغانستان بلند است، استفاده نمی شود.


 


حوزه ی هلمند


بزرگترین و طویل ترین دریای افغانستان دریای هلمند است که از دامنه های غربی کوه بابا سرچشمه می گیرد و به طرف جنوب غرب جریان دارد. طول آن 1400 کیلومتر است. معاون های آن دریای موسی قلعه، ارغنداب، ترنک و ارغستان است.


بعضی از دریاها با هلمند یکجا نشده است و در جهیل سیستان می ریزد که عبارتند از : خاشرود، فراه رود، ادرسکن یا هاروت. در کنار دریای هلمند در منطقه ی گرشک نهر بغرا اعمار شده است. این نهر منطقه های نادعلی و دشتی را که در غرب قلعه ی بست واقع است، آبیاری می کند.


 


حوزه ی هریرود


مهم ترین دریای این حوزه هریرود است که از غرب کوه بابا سرچشمه می گیرد و از شرق به طرف غرب جریان دارد. این دریا از اسلام قلعه تا ذوالفقار سرحد طبیعی بین افغانستان  و ایران را تشکیل می دهد. هریرود در مسیر خود ولایت هرات را سرسبز می کند. دریای مهم دیگر این حوزه دریای مرغاب است. 


حوزه ی بسته


دریاهایی که از منطقه های مرتفع کوهستانی سرچشمه می گیرد و در یک مسیر بسته جریان دارد و با دریای دیگر یکجا نمی شود، به نام  دریاهای حوزه ی بسته یاد می شود، مانند: دریای غزنی که بعد از عبور از شهر غزنی به آب ایستاده ی غزنی می ریزد. دریاهای دیگر این حوزه عبارتند از: دریای بلخاب، دریای سمنگان، دریای اندخوی و دریای قیصار.


 


 



About the author

farzadsalehi

Student of Journalism Faculty

Subscribe 0
160