قاره ی آسیا

Posted on at


 


آسیا بزرگترین بر اعظم است که اکثریت  ساحه ی آن در نیم کره ی شرقی و نیم کره ی شمالی موقعیت دارد. قاره ی آسیا در بین طول البلد 25 درجه ی شرقی و 170 درجه ی طول البلد غربی، 10 درجه ی عرض البلد جنوبی و 80 درجه ی عرض البلد شمالی واقع است. مساحت آن 2/44 میلیون کیلومتر مربع است. به طرف شمال بر اعظم آسیا بحر منجمد شمالی، به طرف جنوب آن بحر هند، به طرف شرق آن بحر الکاهل واقع است. به طرف غرب سرحد طبیعی بین قاره ی آسیا و اروپا را کوه های اورال، دریای اورال، بحیره ی کسپین، بحیره ی سیاه و آبنای باسفورس تشکیل می دهد. به سمت جنوب غرب بحیره ی سرخ و کانال سویز آسیا را از افریقا جدا می کند و به طرف شمال شرق آبنای بیرنگ آسیا را از بر اعظم امریکا جدا می کند.



قاره ی آسیا و اروپا را یک جا به نام یوریشیا هم یاد کرده اند. از اینکه در مورد سه قاره ی آسیا، اروپا و افریقا، مردم از زمانه های قدیم شناخت داشتند بنابر این به نام دنیای قدیم هم از آن نام برده شده است.


بر اعظم آسیا سه جزیره نمای بزرگ دارد که عبارت است از: جزیره نمای عربستان، جزیره نمای هند و جزیره نمای هند و چین. در این براعظم بلندترین نقاط جهان واقع است.


قاره ی آسیا گهواره ی قدیمی ترین تمدن ها و ادیان است. مردم دنیا آسیا را با تمدن های قدیمی کلده، آسور و بابل می شناسند. آثار دیدنی و تاریخی چون: خانه ی کعبه در مکه ی معظمه و آرامگاه پیامبر اعظم اسلام در مدینه ی منوره اهمیت زیاد دارد. حضرت آدم و بی بی حوا در آسیا زندگی می کردند و همچنان آرامگاه یازده امام از اهل بیت پیامبر در این قاره است.


مهمترین و بزرگترین دین های خداوندی چون: دین مقدس اسلام، دین عیسویت و یهویت و بزرگترین آیین هایی جون: بودیزم، کنفسیوس و غیره در این قاره به میان آمده است.


قاره ی آسیا دارای بلندترین کوهها و سطح های مرتفع و وسیعترین دشتها است. زمین های قدیمی آسیا در دوران دوم جیولوژی زیر آب بحر بزرگی به نام تیتس واقع بود که جهیل اورال، بالخاش و بحیره های کسپین و سیاه از بازمانده ی بحر تیتس است. اکنون بحر تیتس از بین رفته است و در جای آن براعظم آسیا واقع است. کوههای این قاره از سطح مرتفع پامیر شروع می شود و به طرف شرق تا قسمت شرق چین و جنوب شرق سایبریا و به طرف غرب تا آخر ترکیه امتداد دارد.


بلندترین سلسله کوه های این قاره  عبارت از: کوه همالیا در شمال هند است که از شرق به غرب افتاده است. بلندترین قله ی آن به نام ایورست یاد شده است که 8848 متر از سطح بحر بلندی دارد.


از کوه های همالیا به طرف غرب کوه های هندوکش در افغانستان، کوه های البرز و زاگراس در ایران و کوه ها ی قفقاز، کوه پونتیک و اناتولی در ترکیه است، همچنان  به طرف شرق کوه های بلند تیانش و آلتایی در شمال چین است .


سطح های مرتفع مغلوستان، تبت، گوبی و پامیر که در مرکز آسیا موقعیت دارد، بزرگترین سطح های مرتفع این قاره را تشکیل می هد. همچنین این قاره دشت های وسیعی چون: دشت های مغولستان، دشت های کویر و لوت در ایران، دشت های سوریه، عراق و ربع الخالی در عربستان.



About the author

farzadsalehi

Student of Journalism Faculty

Subscribe 0
160