تحصیلات عالی در چین

Posted on at


در کشور چین تحصیلات ابتدائی از 6 سالگی به مدت 5 یا 6 سال است در این دوره، دانش آموزان ملزم به گذراندن دروس متنوعی نظیر زبان چینی، ریاضیات و مطالب اخلاقی و ورزش و فعالیت های فوق العاده می باشند.


 


وارد دوره آموزشی مقطع متوسطه که می شوند 6 سال به طول می انجامد و به دو مقطع آموزش متوسطه و آموزش فنی و حرفه ای تقسیم می گردد. هر یک از این دوره ها خود شامل دو مرحله آموزشی سه ساله مقدماتی متوسطه و دوره سه ساله تکمیلی متوسطه می باشند که در قالب دوره های 4 ساله و 3 ساله ارائه می گردند. دانش آموزانی که از مدارس مقدماتی متوسطه فارغ التحصیل می گردند از مجوز ورود به مراکز متوسطه, فنی و حرفه ای برخوردارند. در این مراکز آموزشی, برنامه های آموزشی, 2 تا 4 سال ارائه می گردد.


 


تحصیلات دانشگاهی


 


دانشگاه ها، دانشکده ها و مؤسسات آموزش عالی به ارائه برنامه های 4 یا 5 ساله و هم چنین دوره های تخصصی 2 تا 3 ساله مبادرت می نمایند. آن دسته از دانشجویان که به اتمام نخستین دوره نایل آیند از مجوز حضور در دوره های بعدی برخوردار می گردند. دانشگاه های چین به چند دسته تقسیم می گردند برخی از دانشگاه ها مستقیماً تحت نظارت وزارت آموزش عالی قرار داشته و تعدادی از آنها نیز توسط شهرداری ها و استانداری اداره می گردند. علاوه بر این تعدادی دیگر نیز توسط مراکز محلی شهرها مورد نظارت واقع می گردند. آن دسته از دانش آموزانی که از مراکز آموزش متوسطه فارغ التحصیل شده اند می توانند پس از قبولی در آزمون ورودی به دانشگاه راه یابند. سال تحصیلی در مؤسسات آموزش عالی تمام وقت به دو ترم تقسیم می شود. برخی از دانشگاه ها نیز از سه ترم تحصیلی برخوردار می باشند. ترم اول از اوایل سپتامبر و ترم دوم از اواسط فوریه آغاز می گردد.


 


دوره های تحصیلی


 


Associate: شامل 2 تا 3 سال تحصیل بعد از دوره متوسطه


Bachelor: شامل 4 تا 5 سال تحصیل در دانشگاه های معتبر بعد از دوره متوسطه


Master: شامل 2 تا 3 سال تحصیل به صورت آموزشی و پژوهشی (کار عملی، نوشتن و دفاع از پایان نامه / تز) در رشته های گوناگون بعد از دوره کارشناسی


(Doctor (Ph.D: شامل 3 سال تحصیل همراه با رساله بعد از کارشناسی ارشد


 


آموزش عالی در چین


 


در کشور چین، هدف اصلی آموزش عالی, تربیت متخصصان جهت توسعه بخش های مختلف کشور است. دانشگاه ها و دانشکده ها و مؤسسات آموزش عالی به ارائه برنامه های چهار یا پنج ساله و همچنین دوره های تخصصی دو تا سه سال مبادرت می نمایند.


قوانین ثبت نام در دانشگاه های چین بسیار دشوار است تا بدین وسیله نظارت بر کیفیت روند ثبت نام دانشجویان حاصل گردد. آن دسته از دانش آموزانی که از مراکز آموزش متوسطه فارغ التحصیل شده اند می توانند پس از قبولی در آزمون ورودی به دانشگاه بروند.


 


مقاطع آموزشی دانشگاهی


 


مقطع آموزش کاردانی چین


 


حداقل زمان لازم جهت اتمام این دوره سه سال می باشد. دانش آموزانی که به اتمام مقطع تکمیلی متوسطه ظرف مدت زمان 2 سال نائل آیند می توانند پس از قبولی در آزمون ورودی به این مقطع وارد شوند که توسط مؤسسات تخصصی و پلی تکنیک برگزار می گردد.


 


مقطع آموزش کارشناسی چین


 


مقطع کارشناسی مشتمل بر یک دوره 4 ساله آموزشی برای دانشجویان در دانشگاه ها یا دانشکده ها می باشد و این در حالی است که مدت زمان تحصیل در دانشکده های پزشکی و برخی از مؤسسات پلی تکنیک 5 ساله می باشد.


آن دسته از دانش آموزانی که به اتمام مقطع تکمیلی متوسطه طی 3 سال نائل آیند می توانند پس از قبولی در آزمون ورودی در این دوره ادامه تحصیل دهند. دانشگاه ها، مؤسسات تخصصی و پلی تکنیک ها ارائه دهنده برنامه های آموزشی این مقطع می باشند.


 


مقطع آموزشی کارشناسی ارشد چین


 


تحصیلات این مقطع از سال 1978 آغاز شده و از سال 1981 به بعد دانشجویان میتوانند پس از گذراندن از دو و نیم تا سه سال تحصیلی مدرک کارشناسی ارشد دریافت دارند. دوره کارشناسی ارشد شامل کار عملی، نوشتن و دفاع از پایان نامه/ تز می باشد. عمده دانشجویانی که از مدرک کارشناسی برخوردار می باشند در این مقطع پذیرفته می شوند.


 


مقطع آموزشی دکتری چین


 


دانشنامه دکتری حداقل ظرف مدت زمان سه سال تکمیل می گردد. دانشجویان این مقطع ملزم به ارائه رساله آموزشی در جهت اثبات برخورداری توانایی انجام تحقیقات مستقل و تلاش خلاق و چشمگیری در رشته تحصیلی مربوطه می باشند. گفتنی است، تنها دانشجویانی که از مدرک کارشناسی ارشد یا مدرک معادل آن برخوردار می باشند، در این مقطع پذیرفته می شوند.


 


مقطع آموزشی فوق دکتری چین


 


از سال 1985، کشور چین به طراحی و تبیین نظام فوق دکتری مبادرت نموده و ظرف 16 سال اخیر به موفقیتهای چشمگیری دست یافته است.


 


آموزش عالی آزاد


 


آموزش عالی آزاد چیندر سپتامبر 1992 نخستین دانشگاه آزاد کشور چین در شانگهای افتتاح گردید. از جمله مهم ترین رشته های ارائه شده در این دانشگاه می توان به علوم کاربردی، کامپیوتر، تجارت بین الملل و حسابداری اشاره نمود. تحقیقات علمی و آموزشی چین آموزشهای ارائه شده در دانشگاه های چین کاملا مطابق برنامه های آموزشی است که بر کنفرانس، مباحثه آزاد کلاسی، کلاسهای آموزشی و مشاوره ای مشتمل می گردد. همزمان با آغاز کلاسهای درسی آموزش های دیگر من جمله تدریس تئوریک، بازدید علمی، تدریس عملی و تحقیقات اجتماعی نیز ارائه می گردد. جهت ارتقاء سطح علمی دانشجویان، کتابخانه های دانشگاه فعال می باشند تا دانشجویان اهل تحقیق و مطالعه پرورش یابند.


 


کلیه مراکز آموزش عالی با تجهیزات پیشرفته مجهز شده اند تا برنامه های آموزشی قابل اجرا باشند. تعداد 3402 موسسه تحقیقاتی در دانشگاه های کشور فعالیت دارند تا نیاز های مختلف کشور را مرتفع سازند. از سال 1984 دولت 104 آزمایشگاه و 58 مرکز تحقیقاتی در دانشگاه های کشور تاسیس نموده و هزینه هنگفتی جهت اجرای طرح های تحقیقاتی در نظر گرفته است.


 


نظام اداری- آموزشی چین


 


کمیسیون آموزشی کشور از جمله مهم ترین نهادهای دست اندر کار رسیدگی به امور دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور است که عهده دار مسوولیت نظارت بر مؤسسات آموزشی بجز مدارس نظامی و نظارت بر برنامه های آموزشی، انتشار کتب درسی و تدوین قوانین ویژه به دانشگاه ها می باشد.


 


نهادهای مرکزی آموزش عالی چین


 


دوره های کارشناسی ارشد و دکتری که در دانشکده ها، دانشگاه ها و مؤسسات تحقیقاتی برگزار می گردد تحت نظارت، مدیریت و سازماندهی وزارت علوم قرار دارد. علاوه بر این وزارت کشور و وزارت علوم عهده دار مسئولیت توسعه سیاست گذاری، اصلاح و مدیریت آموزش عالی کشور می باشند. دانشگاه های خصوصی نیز بسرعت در حال گسترش می باشند.


 


دانشگاههای چین


 


درباره دانشگاههای چین


 


سال تحصیلی دانشگاهی چین


 


سال تحصیلی در مؤسسات آموزش عالی تمام وقت به دو ترم تقسیم می شود گفتنی است که برخی از دانشگاه ها نیز از سه ترم تحصیلی برخوردار می باشند. هر ترم شامل بیست هفته آموزش بوده و دانشجویان پنج روز در هر هفته به کلاس می روند.


 


زبان آموزشی دانشگاه های کشور چینی، انگلیسی و پرتقالی است.


 


شروع و پایان دوره ی تحصیلی دانشگاه


 


دو بار در سال از ماه سپتامبر تا ماه ژوئن می باشد.


 


ترم بهاره:


 


شروع دوره: اواسط مارس برابر 25 اسفند ماه (اواخر بهمن ماه می باشد و تا خرداد)


 


زمان اقدام برای پذیرش : اواخر فوریه برابر 10 اسفند


 


ترم پاییز:


 


شروع دوره: اوایل سپتامبر 10 شهریور (از اواخر شهریور تا دی ماه)


 


زمان اقدام برای پذیرش : اواسط مرداد ماه


 


شروع و پایان تعطیلات در هر دوره ی تحصیلی


 


تعطیلات در هر دوره ی تحصیلی در 2 فصل زمستان و تابستان می باشد.


تعطیلات تابستانی 2 ماه است و از اول جولای تا 31 آگوست به طول می انجامد. اما اگر دانشجو مایل به ادامه تحصیل در تعطیلات تابستانه باشد امکان پذیر است.


تعطیلات زمستانه نیز 4 هفته و همزمان با سال نو در چین است. علاوه بر تعطیلات تابستانی و زمستانی، دانشجویان روز اول سال نو و سه روز نیز در روز جهانی کار و روز ملی تعطیل می باشند. در طول ترم تعطیلات دیگری وجود ندارد.


 


ورود به دانشگاه های چین


 


ورود به دانشگاه از طریق ثبت نام صورت می گیرد و کمیته پذیرش استان ها تحت نظارت وزارت آموزش عهده دار این مسئوولیت می باشد. بورس تحصیلی نیز براساس شرایط جسمانی و اخلاقی دانشجویان اعطا می گردد.


کمک هزینه های ویژه ای نیز به اقلیتها و داوطلبان خارجی دانشگاه های چین اعطا می گردد.


آزمون های سراسری دانشگاهی به مدت ده روز در اوایل ماه جولای برگزار شده که داوطلبان می توانند در یک یا دو گروه آموزشی انسانی/ فنی/ مهندسی شرکت نموده و از مؤسسات و دانشگاه های مورد نظر خود به ترتیب اولیت, تقاضای پذیرش نمایند.


نتایج آزمون جهت ثبت نام از افراد تعیین کننده است. آن دسته از دانشجویانی که به تسلط بر زبان چینی نائل نیامده و یا سطح زبانی آن ها بسیار پایین است ملزم به یادگیری زبان چینی ظرف مدت یک تا دو سال در حد ابتدایی و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر نیز ملزم به گذراندن دوره 2 ساله تکمیلی آموزش زبان چینی می باشند.


 


دانشجو در سطح بین المللی


 


چگونگی دادن درخواست به دانشگاه های چین


 


بعد از تحویل تمام مدارک و درخواست به دانشگاه, 8 تا 10 هفته طول می کشد تا کارهای اداری آن انجام شود و اگر مشکلی در پرونده ی دانشجو پیش آید دانشگاه خود اعلام خواهد کرد و نیازی به پیگیری نمی باشد. فرم درخواست می بایست از طرف یک فرد خارجی داده شود و باید متقاضی دارای پاسپورت و حداکثر سن آن می بایست 18 سال باشد.


برای ثبت نام در ترم بهاره باید اواخر آبان ماه مدارک لازم تحویل دانشگاه داده شود. و برای ثبت نام در ترم زمستانه باید تا فروردین مدارک را تحویل دانشگاه داد.


 


آزمون ورودی دانشگاه های چین


 


نمرات آزمون ورودی دانشگاه های کشور چین بر مبنای درصد ارزیابی می گردد که حداکثر نمره 500 است. حداقل نمره لازم جهت ورود به دانشگاه و یا دانشکده تربیت معلم بین 280 تا 370 نمره متغیر می باشد. این در حالی است که نظام اصلی نمره دهی که عمدتاً توسط مؤسسات آموزش عالی مورد استفاده قرار می گیرد از سال 1976 به شرح ذیل بوده است:


 


بالاترین نمره: 100-90


نمره قبولی: 60


پایین ترین نمره: 59-0


برخی از مؤسسات آموزش عالی نیز از معیار نمره بندی 5 برای عالی، 4 برای خوب، 3 برای متوسط، 2 برای ضعیف و 1 برای بد استفاده می نمایند.


گفتنی است که جهت پذیرش دانشجویان خارجی در رشته های علوم، مهندسی، کشاورزی و داروسازی, برگزاری آزمون مربوطه در سفارت خانه متبوع الزامی است.


 


معیار نمره دهی در دانشگاه


 


معیار نمره دهی در نظام آموزش عالی کشور چین بر تقسیم بندی ذیل استوار می باشد:


نظام پنج تایی نظام چهار تایی


A < عالی A < عالی


B < خوب B < خوب


C < متوسط C < ضعیف


D < ضعیف D < مردود


F < مردود


لازم به ذکر است که در اکثر موارد جهت اعطای نمره از حروف لاتین (A , B , C , D ) در عوض معادل آن ها در زبان چینی استفاده می شود. اغلب نمرات عددی از 100 - 0 تعیین و برخی از دروس نیز بر مبنای قبول یا ردی ارزیابی می گردند.


 


نمره ی امتحان :


معدل کل ترم شامل نمرات کسب شده در طول ترم و نمره ی امتحان پایان ترم می باشد. نمرات طول ترم 30% و نمره ی امتحان پایان ترم 70% این معدل را تشکیل می دهد. نمره ی طول ترم شامل حضور و غیاب _ تکالیف _ رفتار کلاسی _ و نظر استاد می باشد.


آموزش در چین


تکنولوژی آموزشی در چین


 


آموزش عالی کوتاه مدت


 


دانشکده های آموزشی ویژه کشاورزان و کارگران و مدارس مکاتبه ای توسط کارخانه ها، استانداری ها، شهرداریها و مقامات محلی اداره می شوند. علاوه بر این بخش های صنعتی نیز نقش مهمی در آموزش تکنسین ها ایفا می نمایند. دانشکده های مذکور از نقش بسزایی در ارتقاء سطح علمی کارگران و کشاورزان برخوردار می باشند.


 


در حال حاضر دوره های آموزش کوتاه مدت در بسیاری از رشته ها نظیر ادبیات چینی، خوشنویسی، اقتصاد، معماری، داروسازی، هنر و ورزش های چینی در طول ترم و نیز هنگام تعطیلات ارائه می گردد. دانشجویان خارجی مورد تشویق قرار می گیرند تا در دانشگاه های چین ادامه تحصیل داده و به اخذ مدارک کارشناسی ارشد و دکتری نایل آیند و از دانشجویان فارغ التحصیل نیز درخواست می گردد تا به کشور بازگشته و تحصیلات خود را ادامه دهند.


 


در برخی مؤسسات آموزش عالی زبان های خارجی نیز تدریس می گردد. در کشور چین مؤسسات آموزش عالی نقش مهمی در تحقیقات علمی ایفا می نمایند. تا پایان سال 1997، بالغ بر 176400 نفر به دریافت مدرک کارشناسی و 3172700 نفر به دریافت مدرک کارشناسی ارشد نائل آمده اند. کلیه مؤسسات آموزش عالی کشور مجهز به آزمایشگاه های علمی می باشند. در کشور چین 3409 موسسه تحقیقاتی و 153 مرکز علمی فعالیت دارد که 416 موسسه به موضوعات مهم می پردازند.


 


دانشگاه های چین مستقیما تحت نظارت کمیسیون آموزشی کشور، وزارتخانه ها، کمیسیون های استانی و شهری اداره می گردند. علاوه بر این جهت نظارت بر سطح کیفی آموزش های ارائه شده در دانشگاه ها آزمون ورودی مشکلی برگزار می گردد. شرط اصلی راهیابی فارغ التحصیلان مراکز آموزش متوسطه به مؤسسات آموزش عالی پذیرش در آزمون سراسری ماه جولای است. سال تحصیلی دانشگاه ها عموما به دو ترم تحصیلی و در برخی دانشگاه ها به سه ترم که در اول ماه سپتامبر آغاز می گردد قابل تقسیم است.


 


دانشجویان برای جشن بهار مدت یک ماه تعطیل بوده و کلاسهای درس در اواسط ماه فوریه آغاز می گردد. هر ترم تحصیلی نیز حدوداً 20 هفته بطول می انجامد. در اکثر دانشگاه های کشور دوره های آموزش کوتاه مدت به خارجیان ارائه می گردد. با افزایش تبادل فرهنگی چین با کشورهای دیگر، بسیاری از افراد مایل به ادامه تحصیل در این کشور می باشند. این دوره ها خود به توسعه زبان چینی در بسیاری از موضوعات درسی نظیر: ادبیات، خوشنویسی، اقتصاد، معماری حقوق، داروسازی، طب سوزنی، هنر و انواع ورزش های چینی می گردد. دوره های مذکور طی سال تحصیلی و در زمان تعطیلات ارائه شده و تا مدت 4 تا 20 هفته ادامه می یابد. شهریه تحصیلی دوره های آموزش فوق بر حسب مدت زمان دوره و نوع موسسه متغیر است.


 


آموزش عالی فنی و حرفه ای


 


پس از پایان مقطع آموزش متوسطه، مدارس فنی در سطوح غیر دانشگاهی آموزش هایی را در 400 رشته تخصصی ارائه میدهند که بر صنایع سبک و نساجی، الکترونیک، موتور سازی و بازرگانی مشتمل می گردد. دوره آموزش عالی حرفه ای مدت زمان 2 سال به طول انجامیده که در نهایت به فارغ التحصیلان دیپلم اعطا می گردد. در واقع آن دسته از افرادی که پس از مراکز آموزش متوسطه به آموزش فنی حرفه ای می پردازند جهت کسب مشاغل خاص آماده می شوند.


 


تحقیقات علمی و آموزشی


 


آموزشهای ارائه شده در دانشگاه های چین کاملا مطابق برنامه های آموزشی است که بر کنفرانس، مباحثه آزاد کلاسی، کلاسهای آموزشی و مشاوره ای مشتمل می گردد. همزمان با آغاز کلاسهای درسی آموزش های دیگر من جمله تدریس تئوریک، بازدید علمی، تدریس عملی و تحقیقات اجتماعی نیز ارائه می گردد. جهت ارتقاء سطح علمی دانشجویان، کتابخانه های دانشگاه فعال می باشند تا دانشجویان اهل تحقیق و مطالعه پرورش یابند. کلیه مراکز آموزش عالی با تجهیزات پیشرفته مجهز شده اند تا برنامه های آموزشی قابل اجرا باشند. اجرای تحقیقات علمی در مراکز دانشگاهی چین نقش موثری در توسعه تکنولوژی و شکوفایی ساختار اقتصادی کشور به همراه داشته و دانشگاه ها و دانشکده ها نیز نقش مهمی در انجام تحقیقات علمی ایفا می نمایند.


 


به طور کلی می توان گفت که در دانشگاه های کشور چین برنامه های آموزشی طبق برنامه ها و سر فصل های آموزشی ارائه شده و به سخنرانی ها، بحثهای کلاسی، دروس آزمایشگاهی، تمرین و مشاوره مشتمل می گردد. تحقیقات علمی دانشگاه ها اهمیت بسزایی در توسعه علم و تکنولوژی کشور دارد. تعداد 3402 موسسه تحقیقاتی در دانشگاه های کشور فعالیت دارند تا نیاز های مختلف کشور را مرتفع سازند. از سال 1984 دولت 104 آزمایشگاه و 58 مرکز تحقیقاتی در دانشگاه های کشور تاسیس نموده و هزینه هنگفتی جهت اجرای طرح های تحقیقاتی در نظر گرفته است.


 


دانشگاه هنر در چین


نظام اداری- آموزشی


کمیسیون آموزشی کشور از جمله مهم ترین نهادهای دست اندر کار رسیدگی به امور دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور است که عهده دار مسوولیت نظارت بر مؤسسات آموزشی بجز مدارس نظامی و نظارت بر برنامه های آموزشی، انتشار کتب درسی و تدوین قوانین ویژه به دانشگاه ها می باشد.


نهادهای مرکزی آموزش عالی


دوره های کارشناسی ارشد و دکتری که در دانشکده ها، دانشگاه ها و مؤسسات تحقیقاتی برگزار می گردد تحت نظارت، مدیریت و سازماندهی وزارت علوم قرار دارد. علاوه بر این وزارت کشور و وزارت علوم عهده دار مسئولیت توسعه سیاست گذاری، اصلاح و مدیریت آموزش عالی کشور می باشند. دانشگاه های خصوصی نیز بسرعت در حال گسترش می باشند.


 


سیاستهای آموزشی


 


پس از پایه گذاری جمهوری خلق چین طی سال 1949، دولتها و حزب کمونیست چین به تاکید بر اجرای سیاست هایی در جهت توسعه آموزش عالی مبادرت نمودند. به نحوی که پس از جلسه یازدهم کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، ساختار آموزش عالی کشور با تغییرات ساختاری و توسعه مشهودی مواجه گردید. طبق آمار بدست آمده طی سال 1998، 1984 مؤسسه آموزش عالی فعالیت دارد که بر 1022 مؤسسه آموزش عالی عمومی و 962 مؤسسه آموزش عالی بزرگسالان مشتمل می گردد.


 


تعداد کل دانشجویان ورودی طی این سال بر 1083600 نفر، تعداد دانشجویان مراکز آموزش عالی رسمی بر 3408800 نفر، تعداد ورودی های جدید مؤسسات آموزش عالی بزرگسالان بر 1001400 و کل دانشجویان مؤسسات آموزش عالی بزرگسالان بر 2822200 نفر بالغ می گردد. از تعداد کل مؤسسات آموزش عالی بالاتر از کارشناسی بالغ بر 72500 موسسه(15000) به مقطع PHD و 57300 موسسه به مقطع کارشناسی ارشد تعلق دارد.


 


تعداد کل ثبت نامی دانشجویان مقطع بالاتر از کارشناسی بر 198900 نفر طی سال 1998 بالغ می گردد. طی سالهای 1990 تا 1998، تعداد دانشجویان کالج ها و دانشگاه های کشور از رشد 67 درصدی برخوردار بوده است به نحوی که تعداد دانشجویان و از 3729000 نفر, بر 6231000 بالغ گردیده است. تعداد دانشجویان بالاتر از کارشناسی ارشد نیز 114% رشد داشته و از 93000 نفر بر 198900 نفر بالغ گردیده است. در پایان سال 1997، نرخ ثبت نامی مؤسسات آموزش عالی بر 07/9% بالغ گردید.


 


فرهنگ دانشگاهی


با بررسی مستقیم فرهنگ دانشگاهی بر دانشجویان، توسعه و آموزش، دانشگاه های چین تاکید عمده ای پرورش فرهنگ سالم دانشجویی دارند چرا که نقش مهمی در شخصیت آن ها دارد. اغلب دانشگاه های چین به سازماندهی فعالیتهای گسترده اجتماعی در جهت بهبود فرهنگ دانشجویی مبادرت می نمایند. از جمله این فعالیتها می توان به انجام آزمایشات علمی، برقراری تبادلات دانشجویی، برگزاری مسابقات ورزشی و انجام فعالیتهای رفاهی و اجتماعی اشاره نمود. علاوه بر این دانشگاه های کشور امکان پرداختن به هنرهای نمایشی، رقابتهای ورزشی و بازدید از آثار تاریخی را برای دانشجویان خارجی فراهم می سازند. با مشارکت در این گونه فعالیتها، دانشجویان خارجی با فرهنگ چینی آشنایی یافته و نرخ تبادل اساتید و دانشجویان چینی افزایش می یابد.


 


شرایط ورود به دانشگاه های دولتی


احراز حداقل نمره 380-280 و بالاتر (برای برخی از دانشگاه ها) جهت پذیرش در دانشگاه های دولتی کشور چین الزامی است. به پنج دسته از دانشجویان خارجی اجازه ورود داده می شود، دانشجویان دوره کارشناسی زیر رده سنی 25 سال با تحصیلات کامل متوسطه، دانشجویان زیر رده سنی 35 سال که حداقل دو سال از دوره کارشناسی را گذرانده باشند، دانشجویان زیر رده سنی 45 سال برخوردار از مدرک کارشناسی ارشد، داوطلبان زیر رده سنی 35 سال برای مقطع کارشناسی ارشد، داوطلبان مقطع دکتری زیر رده سنی 40 سال که از مدرک کارشناسی ارشد برخوردار میباشند.


گفتنی است که جهت پذیرش دانشجویان خارجی در رشته های علوم، مهندسی، کشاورزی و داروسازی برگزاری آزمون مربوطه در سفارت خانه متبوع الزامی است. علاوه بر این دانشجویان ملزم به ارائه گواهینامه معاینه بدنی می باشند که توسط مسئولان قرنطینه جمهوری خلق چین برای دانشجویان خارجی صادر می گردد.


از جمله مهم ترین سازمان هایی که به ارزیابی مدارک دانشگاهی مبادرت می نمایند، می توان به موارد ذیل اشاره نمود:


_ کمیته ارزیابی مدارک دانشگاهی کشور


_ انجمن آموزش چینی برای مبادلات دانشجو در سطح بین المللی


 


منبع http://www.1doost.com/



About the author

MHS31

Born in Afghanistan, Ready to ....

Subscribe 0
160