افغانستان

Posted on at


 


افغانستان که در میان مردم این سرزمین به قلب آسیا شهرت دارد، کشورکوهستانی است که در جنوب قاره ی آسیا در نیم کره ی شمالی (از خط استوا به طرف شمال) و نیم کره ی شرقی (ازخط گرینویچ لندن به طرف شرق) موقعیت دارد.



مساحت افغانستان بیش از 652000 کیلومتر مربع است. کشور ما افغانستان از چهار طرف با خشکه احاطه شده است و به بحر آزاد را ندارد. نزدیکترین فاصله آن به بحیره ی عرب به شکل تقریبی به 400 کیلومتر می رسد.


همسایه های این کشور که با آنها مرز سیاسی دارد، قرار ذیل است:


به طرف شمال افغانستان با جمهوریت های تاجکستان، ازبکستان و ترکمنستان آسیای میانه موقعیت دارد. سرحد کشور ما در سمت های جنوبی و شرقی با جمهوری اسلامی پاکستان و به واسطه ی سرحد تحمیلی دیورند نشانی شده است که مردم افغانستان آن را به رسمیت نشناخته اند. به طرف غرب کشور ما جمهوری اسلامی ایران موقعیت دارد.


در سمت شمال شرق کشورما به یک فاصله ی کم با جمهوری چین هم سرحد می باشد. کشورهای آسیای میانه هم به بحر آزاد راه ندارد. از این سبب تجارت آنها از راه افغانستان با کشورهای جنوبی آسیا صورت می گیرد که این موضوع به موقعیت افغانستان اهمیت خوبی می دهد.


با این همه کشور ما یک سرزمین زراعتی است و میوه های تازه و خشک ما شهره ی جهان است و البته مالداری نیز تا حدی رشد کرده است. ناگفته نباید گذاشت که قالین افغانی نیز از قالین های مشهور جهان است.


به همین شکل می توان از معدن ها و سنگ های مشهور افغانستان یاد کرد.



About the author

farzadsalehi

Student of Journalism Faculty

Subscribe 0
160