پروپاگنـــــــــــــــــد

Posted on at


سازمان دادن هرج و مرج


   یکی از عنصرهای مهم در جامعه های دیموکراتیک دستکاری زیراکانه ی عادت ها و مفکوره های سازمان یافته ی توده هاست. آنانی که فکرهای جزهای تشکیل دهنده ی یک جامعه را دستکاری می کنند، در حقیقت یک حکومت غیر قابل دید  – که قدرت حاکم بر جامعه است – را تشکیل می دهد.



   در چنین جامعه ها ذهن ما فکر ما و حتا مزه ی دهن ما نیز از طرف کسانی که ما هیچ گاهی درباره ی آنها نشنیده ایم شکل گرفته است. این یکی از راههای منطقی برای تشکل جامعه دیموکارتیک است و عده ی بسیاری از مردم برای ساختن جامعه ی یکنواخت دست به دست هم می دهند.


می توان ادعا کرد که این حاکمان غیر قابل دید ما حتا توسط کارمندان و عضوهای خویش نیز شناخته نمی شود. آنها با توانایی های که دارند می توانند که یک رهبر باشند و نظر به موقف کلیدی شان در ساختار اجتماعی نظریه های ضروری را عرضه می کنند. در چنین حالت رفتاری که آنها اتخاذ می کنند بر کنش های روزمره ی ما خواه سیاسی باشد و خواه تجاری یا اخلاقی، تاثیر گذار است یعنی در حقیقت ما توسط یک تعداد کمی از شخص هایی که در مورد حالت روانی ما بسیار زیاد می دانند رهبری می شویم. اینان کسانی اند که افسار اداره ی فکرهای عامه را به دست دارند و به هر طرفی که بخواهند می کشند و اینان کسانی اند که نیروی های دیرینه ی اجتماعی را تحت اداره ی خویش در می اورند و راههای جدیدی را برای هدایت و مقید کردن مردمان دنیا تدبیر می کنند.


ادامه دارد ...



About the author

farzadsalehi

Student of Journalism Faculty

Subscribe 0
160