مطبوعات ایران

Posted on at


 


ایران از جمله ی کشورهای اسلامی شرق میانه است که ساحه ی خاک آن بیشتر از 1.7 میلیون کیلو متر مربع است و با افغانستان عزیز 945 کیلومتر سرحد مشترک دارد. نفوس آن بیشتر از 80 میلیون نفر است و قوم های مختلف در آن زندگی می کند. 66 فیصد سکنه ی این کشور را نژاد پارس، 25 فیصد ترک تبار و متباقی را عرب و عجم تشکیل می دهد. 98.8 درصد نفوس ایران مسلمان اند و بیشتر آنها را شیعه مذهب ها تشکیل می هد. ج . ا . ایران در 12 حمل 1358 تحت رهبری امام خمینی به پیروزی انقلاب اسلامی دست یافت. ابران در سال 1360 دارای 65 فرستنده ی رادیویی AM ، 40 فرستنده ی FM، و 443 شکبه ی تلویزیونی دارد.


نخستین روزنامه ی چاپی ایران عبارت بود از: ماهنامه ای که در سومین سال تخت نشینی محمد شاه قاجار توسط مرزا صالح در تهران تاسیس شد و اولین شماره ی آن به نام " کاغذ اخبار " در سال 1837 توزیع شد. دومین روزنامه ی ایران عبارت از " وقایع اتفاقیه " است که در زمان سلطنت ناصرالدین شاه به چاپ رسید؛ البته در سال 1267 ه. ق وقایع اتفاقیه تا سال 1860 م دوام داشت و پس از آن به نام " دولت علیه ایران " نام گذاری شد. دولت علیه ایران نسبت چاپ تصویر ها ، روزنامه ی مصور نیز گفته می شود.


از روزنامه های مشهور دیگر آن میتوان از " مجلس " نام برد که به مدیریت سید محمد طباطبایی اولین روزنامه ای بود که به حیث روزنامه ی غیر دولتی و آزاد چاپ شد و سپس روزنامه ها در ایران به دو دسته ی دولتی و غیر دولتی تقسیم شد.


قابل گفتن است که در ایران بعد از اعلام مشروطیت چهار نشریه ی غیر دولتی زیر نام : مجلس، ندای وطن، حبل المتین و صبح صادق چاپ شد.


مجلس ابتدا هفته نامه بود و سپس به روزنامه تبدیل شد. قابل یاد آوریست که مطبوعات ایران حتا پیش از مشروطیت توسط وزارت ارتباطات سانسور می شد؛ چنانچه بسیاری از ژورنالیستان در زمان مظفرالدین شاه زندانی شدند و روزنامه های دیگر مصادره شد.



About the author

farzadsalehi

Student of Journalism Faculty

Subscribe 0
160